fredag 9 maj 2014

Det var inte bättre förr

Det var inte bättre förr, möjligen var det ungefär samma sak nu som då. 1982, möjligen 1983, Roger Moore spelade James Bond, jag var fem, sex år och kastades runt bland dagmammor. Leksaksbilarna hos dagmammorna var gjorda av hårdplast eller ful plåt, de var inte alls lika snygga som de bilar som jag hade hemma. dessutom lekte jag inte med bilar utan jag byggde lego. I bästa fall fanns playmobil, vilket inte alls var lika roligt. 1982,1983, mina föräldrar tog mig och min syster på semester till västkusten de där somrarna, jag fick en lillebror. Jag försöker minnas vad jag fick i julklapp, det kan vara så att 1983 fick jag en stor legoborg, den största.

1982,1983 fanns det barn hos mina dagmammor, eller på lekis som inte hade vanlig toalett. de hade enbart utedass. Det fanns inga alternativ. Härrom dagen såg jag filmen ”Simon och ekarna” och om ni sett den vet ni hur de hade det efter att de renoverat upp det hemma hos Simons föräldrar. SÅ såg det ut hos grannskapet. Små stugor med gamla spisar. Så såg det ut på rätt många ställen 1983, samtidigt som det var nytt och fräscht hos mormor och morfar. De hade nyare kök än vi hade hemma hos mig. Fast deras badrum var minst sagt vedervärdigt. Likafullt det var skillnad hemma hos oss och hos mormor och morfar.

Då jag började i skolan 1984 hade alla mina klasskamrater ungefär som vi hemma. Det var en normalitet. Det såg med andra ord inte ut som hemma hos Simon i ” Simon och ekarna” och det blev en standard enligt in syn att se på det hela. Det var den världen som jag och mina klasskompisar såg. Vi var en lite klass och nu i efterhand inser jag att vi inte var urtypen för en svensk genomsnittsklass 1984. Vi levde i vår värld, och den andra såg vi inte mycket av. Jag är inte så säker på att jag vill veta vad som föregicks i de andra världarna. Visst mumlades det om alkoholism och misshandel i hemmet. Visst mumlades det, men jag som barn visste inget då. Det har man hört i efterhand, eller förstått nu i vuxen ålder.


Inga kommentarer: