lördag 24 maj 2014

Min garderob

Min garderob är i ett förfärligt skick. Det har sina naturliga orsaker. Det beror först och främst på att jag inte tycker om att handla kläder. Det innebär att jag inte har en aning om vad jag ska handla för kläder. Vad passar sig för en man i yngre medelåldern. Vad är ”rätt” i dag. Man vill ju inte se ut som en gubbe, men samtidigt vill man inte klä sig som om man trodde att man var tjugo fast man passerat 35 för länge sen. Vad ger balans. Vad utstrålar ”man i yngre medelåldern.”

Jag har knappast hittat min identitet som ”singel i yngre medelåldern” då det handlar om kläder och heminredning. Antagligen inte heller då det handlar om menyn i min vardag. Varje gång jag närmar mig området klädinköp är jag ute på tunn is. Termenologin är för mig ett främmande språk. Och jag vägrar erkänna att så är fallet inför den butiksanställda. Skulle jag medge det skulle de genast propsa på att tvinga mig att prova fler kläder än nödvändigt, och jag vill helst ut ur butiken så snabbt som möjligt till en så låg kostnad som möjligt. Jag har en känsla av att dessa mål skulle vara lättare att uppnå om jag hade haft någon som helst inblick i konsumerandet av kläder.


Naturligtvis skulle jag kunna leta upp en kvinnlig bekant som skulle kunna hjälpa mig. Men eftersom jag är misstänksam av mig till naturen misstänker jag att kvinnan i fråga oavsett vem denna kvinnliga bekant skulle kunna tänkas vara skulle vara på den butiksanställdes sida. Jag fruktar att mängden klädbyten skulle bli plågsamt många. Så här sitter man nu med en garderob som är i bedrövligt skick oh försöker samla mod att ta tag i det hela. Jag vet inte ens vart jag ska börja. Undra vad som är ”min färg.”


Inga kommentarer: