torsdag 20 februari 2014

Drömmar

1994 spelade Gunnar Hellström huvudrollen i filmen om Zorn, en film som han även regisserade. Nu sitter jag här 20 år senare och njuter av tavlan "drömmar" som målats av Zorn. Jag har bilden framför mig på min IPad. Jag vet inte vad det är med den tavlan. Kanske är det det självklara och det enkla. Kanske är det kroppens position. En rörelse, en förändring där fingret rör sig några grader och det skulle bli en helt annan bild. Kanske är det därför jag gillar den så. Den är så mäktig i din anspråkslöshet. Studerar man vad som är tydligt i tavlan och vad som är suddigt kanske man kan ana sig till vad Zorn valt att fokusera på. Hur får man den perfekta formen kring höfterna. Varför valde han att skildra henne luggandes på sida med ryggen vänd mot Zorn. " Drömmarna" skildrar inte naken kvinna vid vatten eller i en bastu eller badandes i ett kök. Det är annars inte ovanligt att Zorns kullor brukar göra något. De är inte bara nakna, deras nakenhet är satt i någon form av ett sammanhang. " Drömmar" är en av mina favoritfallet lade av Zorn. Googla den och kolla gärna filmen, den är fortfarande sevärd trots sina tjugo år på nacken.


Inga kommentarer: