onsdag 26 februari 2014

Vikten


För flera år sen träffade jag en man i badhuset. Han berättade att han gått ner i vikt, dessutom gått ner rejält i vikt. Han sa en grej som bet sig fast:" har man en gång varit överviktig får man ständigt kämpa med vikten." Det han menade var att när man väl gått ner i vikt måste man sköta sig exemplariskt för resten av livet. Lite som för en alkis. Man kan vara nykter men aldrig frisk, en nykter alkoholist kan aldrig ta ett glas vin. Den där sanningen håller jag med om. För fem år sen började jag med LCHF och det funkar om jag är strikt. Men så fort som jag börjar slarva är det kört. Under december lyckades jag med bedriften att hå upp fyra kilo. Dessa kilon tappar man inte över en dag. Från trettondagen och framåt påminns jag om det varje dag som jag ställer mig på vågen. Det går inte att " fuska" det minsta. Men en sak är då säker, fem år med LCHF har fungerat för mig.


Inga kommentarer: