söndag 1 mars 2015

Dags att ta fram cykeln

Det är barmark ute och det är hög tid att ta hand om cykeln. Det är evigheter sen jag cykla senast. Som ung så cyklade jag dagligen och oftast blev det mer än två mils cykeltur. De senaste tio åren har det knappast varit så. Det är beklagligt, men nu, just denna är är det dags att ta tag i det. 

Det där med att damm av cykeln, kolla ventiler och reflexer var ett säkert vårtecken. Då jag var barn var inte reflexer ett krav, det var inte lagstiftat. Men jag minns då det blev krav på reflexer, de första reflexerna som inköptes för ganska dyra pengar och disskutionen om vilka reflexer som var säkra och vilka som riskerade att åka längs med ekrarna och fastna i navet.

Jag har haft en förmåga att samla på mig cyklar. I dag har jag fyra cyklar ståendes och det är den senaste införskaffade cykeln som jag nu beslutat mig för att serva. Jag inser att jag inte kollat växlarna och den planerade premiären kan bli tuff. Samtidigt överväger jag att i förskaffa ytterligare en cykel innan midsommar. Jag vill ha nya växlar, och jag är förtjust i cyklar med bockstyre modell sent 80-tal. Råkar jag snubbla över en dan kommer jag inte kunna låta bli att köpa den. 

Inga kommentarer: