tisdag 27 augusti 2013

på promenad



Medvetet väntar jag. Jag kollar på klockan, jag har planerat det noga, min promenad. Jag vet vad jag vil. Jag vill at värmen ska dra sig tillbaka, och jag vill gå ut och gå min promenad i solnedgång. Solnedgången är magisk så här års. Jag tar med mig min ljudbok i telefonen och jag går ut och försöker se om jag kan fånga en enda bild som minne av just denna promenad. Jag går ganska långsamt, men jag njuter. Detta är vardagslyx, detta är guldkant utan dess like. Det är som om jag i smyg stjäl lite av allt det goda som livet ändå erbjuder.  Just i kväll känner jag mig utvilad. Jag vet vad som väntar i morgon, planen är att jag ska ställa in grillen och solsängarna, men det är morgondagens planer. Det som återstår av denna dag är ren och skär njutning. Det är energigivande.

Det spelar ingen roll vilken årstid det är, det är solnedgången som jag vill åt, så har det alltid varit. Det är som om jag och dagen säger god natt till varandra. Det är en behaglig känsla av trötthet då man kommer hem och vrider om nyckeln. Kanske somnar man lite extra gott för att man vädrat tankarna, vad vet jag. Med lite tur finns går det en bra film på tv, eller så finns det någon man kan ringa och växla et par ord med.

Just denna vecka ville jag viga åt samla energi, fylla på energidepåerna, vilket faktiskt varit välbehövligt. Samtidigt som jag ville smälta alla intryck från den sommar som jag precis lämnat bakom mig. Få en omstart på något sätt. Och det enda som varit viktigt den här veckan har varit att sova bra, få ner pulsen och allt anat är en bonus. Det där med sömnen är grunden som jag ska bygga hösten 2013 på.  Promenaderna blir lite av ritbordet där planerna för bygget tar form, eller så är det helt enkelt en möjlighet at prata med någon eller lyssna på en underbar ljudbok. Variation är ju alltid bra har jag hört. 


Inga kommentarer: