torsdag 14 november 2013

det händer ingenting (förrän man trycker på knappen)



Det händer just ingenting utanför mina fönster. Och det kanske inte heller var väntat. Jag skulle kunna sitta och se hur solen kikar in i det ena fönstret efter det andra och TV4 hittar någon form av program mellan all sin reklam, må så vara att det är en repris av en tv-serie från nittiotalet. Det händer just ingenting förrän man sträcker ut handen, fångar in fjärrkontrollen och trycker på knappen.

Stående vid diskbänken ser jag fläckar av tomatsås och fett som lämnat bacon. Och jag försöker leva efter LCHF i förhoppning om att bekämpa de där extra kilona. Det händer just ingenting alls, det finns ingen som knackar på min dörr och bryter tystnaden. Inte bara så där. Men om jag sträcker ut min hand och fångar in min Iphone då kanske det finns en chans. Om jag lyckas formulera ett textmeddelande och se trycker på knappen, ja då kanske det händer något. Jag trycker på knappen om och om igen, och jag vill tro att det är precis så som man skapar ett liv som är som klippt och skuret för mig.

 Jag tar mig igenom de stora tidningarna genom digital form. Sen vandrar jag vidare till ställen som du säkert aldrig hört talas om. Och jag sveper över landskap som med åren blivit mitt land. Jag är en farkost som är ute på spaningsuppdrag. Jag lägger på minnet och jag gör en analys, sen landar jag. Med sammanpressade käkar sträcker jag ut handen, jag låter fingrarna slå ner likt granater över tangentbordet som är ett oskyldigt offer, en bricka i en kamp för ett liv som jag valt att leva.

Namnen i telefonboken rullar förbi då mitt finger krafsar efter något som skulle kunna kännas rätt. Namnen i min telefonbok rullar förbi som namnen i en eftertext på TV4. Jag har sorterat bort reklamen, den ger mig inget alls. Jag har hållit mig till filmens handling och dragit mig bort varje gång som reklamen kommit in och stört. Jag vet precis vad det är för film som jag vill se och även TV4 kan ibland visa sådana filmer. Nu sker jag någon i telefonboken som har samma smak då det kommer till film. Någon som jag bara kan växla ett par ord med om filmen som jag precis sett. Mitt krafsande finger stannar till och jag trycker på knappen och hen rings upp. Det händer ingenting, absolut ingenting förrän man trycker på knappen.




Inga kommentarer: