Kollektivet
sätter normerna. Gruppmentalitet kan riva murar, skapa en förändring, men det
är även gruppmentalitet som kan få människor att bränna häxan på bål,
bokstavligen eller lyncha någon, marknaden och kapitalismen är roten till allt
det onda låt oss göra revolution. Poeten Fröding gav uttryck för både det ena
och det andra vilket inte passade kollektivet och resultatet blev åtal i
förhoppning om att denne poet skulle straffas för att han stack ut. Samma symboler, samma kläder, samma talkör,
minsta gemensamma nämnare, och så kryddar vi det gärna med en yttre
motståndare.
Det
är skönt att vara i en grupp, tillhöra någon. Man behöver inte ensam bära
ansvaret, gruppen bär en del av ansvaret, individens börda blir lättare. Men
för att så många som möjligt ska få plats måste alla i kollektivet anpassa sig,
forma om sig efter kollektivet. Man ska inte sticka ut för mycket. En person
som sticker ut passar inte in. En person som inte passar in är ett hot mot
kollektivet, för denne person visar att det finns andra alternativ. Det
skrämmer, det hotar själva kollektivet. I grupp är man stark. Det spelar inge
roll om det är ett fackförbund, hejjarklacken på läktaren eller byalaget ute på
den värmländska landsbygden, eller de trogna besökarna på det lilla kapellet.
Grupper gör oss starka, vilket kan vara skönt om man känner att man inte orkar
lysa ensam. Men den som lyser ensam ka förvisso vara spännande, men samtidigt
utgöra ett hot för dem som tvivlar på sin egna förmåga att lysa.
För
att kollektivet ska kunna fungera sätter vi upp normer och riktlinjer, vi
skapar ett genomsnitt. Allting är genomtänkt och jag tror at syftet i och för
sig är gott. Men då kollektivet ser saker som kan sicka ut kan kollektivet
reagera med utåtagerande aggressivitet. Det är just det som skrämmer mig med
kollektivtänk. Det finns alltid en gräns för vad kollektivet tål innan det
kommer en reaktion från gruppen. Sen var de gränsen går varierar ju. Det är
inte heller alltid hela gruppen reagerar utan enstaka individer. Och gränserna
flyttas med tiden, men det finns en norm, det finns regler, uttalade och
outtalade, så här gör man, så här ska man vara, så här ska man tänka för att
det ska vara ”rätt” underförstått det finns det som är fel. Det är ”vi” mot
”dom.”
”Varför
kan du inte göra som alla andra” eller ”du ska då alltid vara så speciell” och
så har vi klassikern ”du ska inte tro at du är något.” andra favoriter är
”sluta drömma” eller ”det här duger väl åt dig, det duger ju åt alla andra”
eller varför inte ta ”så här har vi alltid gjort, så här gör vi här, det är så
här det fungerar.”
tre
grupper som tar sig väldigt olika uttryck, tre väldigt olika fasader, men
bygger på samma grund ” vi mot dom” och ”dom som inte är med oss är emot oss”
och där med är dessa individer som inte tycker som dessa tre grupper ett hot.
Ett hot som gärna ska bekämpas på ett eller annat sätt, i bästa fall med lite
sura blickar i värsta fall med fysiskt våld. Konservativa religiösa kretsar är
tonläget minst sagt hårt. Det samma gäller naturligtvis ytterligheter av
socialism och högerextrema grupper där människor sorteras in efter hudfärg
eller religion har det väl funnits en del våld genom åren. Inget av våra tre
riksdagspartier stödjer på något sätt sådant agerande.
Vi
mot dom, anpassa dig, tro inte att du är något, sluta dröm, måste du vara så
märkvärdig kan du inte göra som alla andra? Sen ställer vi oss frågan hur det
kommer sig att en galning ger sig på en kvinna, en gravid kvinna och
misshandlar henne så svårt att hon förlorar medvetandet, orsaken ska vara
hennes val av kläder, hijab. På samma sätt chockades en värld av Beatels med
deras långa hår, och Bowie och hans smink. Flickor ska vara flickor, och pojkar
ska vara pojkar.
Varför
misshandlades kvinnan? Debatten rasar ganska omgående, kvinnor i hijab är
förtryckta, kvinnor med hijab är inte förtryckta. svenskt, osvenskt. Men det
som det i grund och botten handlar om är inte något annat än att kvinnan stack
ut från normen. Det spelar ju ingen roll, allt annat saknar betydelse hon stack
ut. Precis som de två samkönade som gick och höll varandra i hand stack ut.
Eller precis som killen som ville ha ros tröja stack ut. Normen bryts. Varför blev Mannings val kring sin person
viktigare än Mannings handlingar, nämligen att välja att läcka information till
Wikileaks. Frågan hur vida det var rätt eller inte borde vara det viktiga.
Mannings identitesupffattning saknar alla betydelse, ändå blev det en stor
fråga. Är det för att media inte hade något bättre att skriva om, är det
marknaden och kapitalismens fel, eller är det för att Mannings sticker ut och
bryter mot mönstret?
Äktenskapet
i bondesamhället fyllde just den funktionen, folk skulle inte springa runt hur
som helst, man var tvungen at hålla ihop i grupp för att få mat på bordet. Den
som fick barn och inte var gift bröt mot normen och skulle frysas ut, gärna
drivas från socken, av det enkla skäl att personen i fråga inte passade in i
samhället. Byfånen var viktig, byfånen skulle tjäna som ett avskräckande
exempel. Behöver jag fortsätta?
Om
och om igen ser vi i historien hur kollektivet försöker fostra individen. Stick
inte ut, var inte märkvärdig, gör som alla andra gör, gör som vi alltid gjort. Det
vilsna fåret ska fångas upp av kollektivet, annars förvisas eller i värsta fall
utplånas. Precis som historien om och om igen visar att det är individen som
sticker ut som sedan får kollektivet in på en ny bana. Gandhi, Martin Luther
King, Elvis Presley, Madonna för att nämna några.
En
ensam singel ska inte gå ensam på bio, en ensam singel ska inte sätta sig vid
en bar själv eller planera en semester på egen hand, det sticker ut. Det
strider mot kollektivet av just det enkla skälet att en ensam person är just
ensam, kollektivet är en grupp. Om man nu är singel ska man åtminstone längta
ihjäl sig inombords efter att inte behöva vara ensam, träffa de rätta så man
inte längre är ensam. Individ, individualism är farligt, skrämmande för det är
motpolen till kollektivet.
Behöver
vi alltid en grupp? Kan vi inte lita på att vi var och en lyser starkt nog? Kan
vi inte tro på oss själva i stället ör en grupp? Kan vi inte se en människa, en
själ i stället för en grupp? Kan vi inte se något vackert i e kvinna som själv
valt hijab eller de två samkönade som går och håller varandra i hand, kan vi
inte glädjas med dem. Kan vi inte ge kilen som kommer i en rosa tröja till
skolan en komplimang. Och kan vi inte se en livsnjutare i stället för en
singel, ensam människa som köper en biljett till bion?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar