torsdag 21 november 2013

ett årtionde



Jag vart tonåring, jag vart myndig och jag hann bli sambo under det där årtiondet. Telefonen satt fast i väggen i början och innan årtiondet var slut ägde jag min fösta mobiltelefon.  1991 toppade Roxette min popvärld med Joyride och 1996 var Gyllene tider på återtåg och lagom till våren 2001 var Roxette tillbaka med roomservice och där emellan hade de hunnit släppa ”have a nice day”. Kanske Roxette är mitt nittiotal? Madonna? 1989 kom ”like a prayer” en låt jag fastnade för och år 2000 kom albumet ”Music” även om jag personligen tyckte att några av hennes skivor efter just ”Music” var minst lika bra som ”music.” Nu spelar inte det någon roll, utan nu var frågan om Madonna kan leda mig tillbaka till nittiotalet, den där tiden då jag blev tonåring och sedan vuxen. Madonnas album ”Erotica” präglade och påverkade mig. Filmer som ”Bodycgard” och ”när Lammen tystnar” var några exempel, andra var ”Forest Gump” och ”Fucking Åmål.” ”Sagan om Ringen” och ”Harry Potter” kom på 2000-talet. Batman-filmerna minns jag. ” I lust och fägring stor” minns jag också precis som jag gillade ”Army of lovers” och Guns and roses som hade sin storhetstid i början av 1990-talet. Har detta haft någon som helst betydelse för mig gjort mig till den jag är i dag eller är det bara önsketänkande och efterkonstruktioner. Jag började min tonårsperiod i samband med nittiotalet och han bli sambo innan nittiotalet var slut. Jag är en av dem som var tonåring och hann bli vuxen under detta årtionde. Många av oss som gjorde samma resa under samma tid har redan hunnit bli fyrtio eller är åtminstone på god väg att bli det.



Inga kommentarer: