fredag 25 april 2014

Dumheter som föräldrar pysslade med


Jag minns en del dumheter som pågick då jag växte upp. Jag ska ge er några exempel. Första dumheten var att barn inte skulle få leka med leksaker som föreställde " vapen" det vill säga svärd, pistoler gevär och dylikt. Just denna dumhet  drabbade inte mig. Mina föräldrar stod över det. Ungar måste få leka.

Dumhet nummer två. Videon skulle vara skadlig, orsaka ett våldsamt samhälle. Om videon inte fanns skulle det inte heller finnas videovåld modell Rambo, och om det inte fanns något videovåld skulle inte folk slåss på stan. Att folk alltid slagits långt innan videon uppfanns var irrelevant. Att biograferna skulle bidra till våldsökningen eller vanlig tv skulle kunna bidra till en sådan mörk utveckling nämndes inte. Troligtvis var detta en av de mest korkade uppfattningar som vårt land någonsin drabbats av. Tyvärr var mina föräldrar inne på den linjen. Först 1993 fick vi vår första video då mamma vart förbannad över Bingolotto som hon tyckte var skit och krävde en förbättring av lördagsunderhållningen. Tack gode gud. Videon bidrar till kulturen, folk ser film, film är bra. Pappas hyckleri är pinsamt. Min pappa älskar film, han är ett större filmfreak än jag. 

Dumhet nummer tre. Rollspel i allmänhet, " drakar och demoner" i synnerhet var livsfarligt. Det var bordsrollspel som byggde på " sagan om ringen." Detta skulle naturligtvis bidra till mer våld i samhället. Detta var så korkat så det saknar motstycke. Ungarna skulle bli våldsamma. Jag anser att det förbättrade fantasin och var gymnastik för hjärnan. Mina föräldrar var för vårt spelande. Jag har en känsla av att mina föräldrar och mina kompisar supportrar vårt spelande. Vi satt hemma, vi skötte oss, vi använde hjärnan medan det fanns andra ungar som knarka och ställde till problem. Bordsrollspel var lugnt och tryggt och lugnt

Hårdrocken var satans påfund. Dumhet nummer fyra. Alice Cooper och hans Posion var hemskt. Märkligt nog nämndes sällan Guns and roses i debatten. Det kan bero på att folk inte fatta vad deras texter handla om. Lika bra det. Men hårdrock i allmänhet, och Alice Cooper i synnerhet var livsfarligt, gissa vad, det skulle bidra till ökat våld i samhället. Puckon. Mina föräldrar lät mig lyssna på vad jag än önskade. By the way mamma och pappa känner nog till alla större hårdrocksband, det blir så om man har tre barn.

Internet  var farligt. Dock skulle det inte öka våldet i samhället. Det var bara skumt och fel med internet. Sitta och leka med en dator och prata med folk via chat var skruvat. Det var fel. Tyvärr var mina föräldrar inne på den linjen. Dessutom var internet bara porr. Jag orkar inte ens gå in på hur korkat det resonemanget var. By the way, min pappa älskar nätet så här tjugo år senare.

Mina föräldrar lät mig göra det mesta fast videon och nätet  ar de emot. Det vill de naturligtvis inte prata om pågrund av att det var så korkat. Det som stod för de här dumheterna i min omgivning var vuxna välutbildade människor eller framgångsrika småföretagare. Att så begåvade människor kunde gå på medias dumheter förvånar mig än i dag. Helt obegripligt. Jag brukar påminna de berörda om deras dumhet med jämna mellanrum.


Inga kommentarer: