lördag 19 april 2014

påskafton


Jag älskar påsken. Formligen älskar påsken. Första delen av mitt liv ja då gick man påskkärring. Det sköts raketer vilket jag inte kan påstå att jag älska, snarare tvärsom. jag har aldrig gillat raketer, och kommer nog aldrig göra det heller. Men ganska snart blev påsk en anledning att ge sig ut och ha kul på kvällen. Statt eller liknande ställen. Det kändes alltid lite extra speciellt att gå ut just på påsk för det var som om man fylldes med e speciell energi. Med åren blev familjefirandet allt mindre och ens egna firande allt större vilket jag är evigt tacksam för. Det fanns de som tvingades av sina föräldrar att umgås med släkt under långa plågsamma middagar. Så var det inte alls hos oss. Åtminstone inte då jag börjat gymnasiet. Troligtvis inte heller sista året på högstadiet. Dessutom blev de trista middagarna med släkten betydligt trevligare och mindre stela. Det blev oftast god mat, en masa godis och tv. Från början var det naturligtvis sport, trav. Men jag minns en av de sista påskarna då alla samlades enligt tradition, då kollade alla på bingolotto och de flesta hade en egen bricka. Det var okej. Efteråt skingrades vi och jag begav mig ut för att göra stan osäker. Påsk är verkligen underbart. Så glad påsk på er!



Inga kommentarer: