torsdag 27 november 2014

kvittona skvallrar

Det man lägger i varukorgen kan säga en del om vem man är, det säger även en del om vart man är på väg. Jag har noterat att jag handlar väldigt mycket olika saker beroende på vilken fas jag befinner mig. Just nu blir det en hel del musik, några poster har uppkommit efter restaurangbesök och biobesök. För ett år sedan låg kostnaden på mat och postorderinköp. För ytterligare ett par år sedan var det blocket och tradera som hägrade. Nu är det alltså musik, restaurangbesök och biobesök som färgar mina kontoutdrag.

Jag kan roa mig med att sitta och kartlägga mitt eget leverne på det sättet. Kvitton och annat kan säga minst lika mycket som ett fotoalbum. Då man reflekterar över ens förflutna och försöker hitta sina gamla drömmar i all den röra som visar sig vara hela ens varande är alla källor välkomna. Man får söka källorna vart än man kan tänkas hitta dem. Vilka filmer såg man, vilken musik köpte man, vad åt man på vilken restaurang, när och med vem. 


Genom den nya tekniken och lite pusslande går det att komma fram till ganska så mycket intressant information. I brist på kvitton kan räkningar fylla en del luckor. Den första räkningen från en mobiloperatör som skulle betalas under hösten 2011 vittnar om att det var just den hösten som jag köpte min första Ipad. En stor del av den sommar som vi lämnat bakom oss har jag ägnat åt at rota runt ibland källorna, och det var då jag insåg att konsumerandet faktiskt säger en del om historiken, och de kvittona som finns kvar kan även vittna om de drömmar jag drömde just där och just då.  Ett exempel 9 mars 2013. Först ett besök på systembolaget, sen ett klädinköp, efter detta ett besök på pizzerian intill. Dagen där på den 10 mars blev det ett nytt besök på samma pizzeria. Slutsats det var en fantastisk fest. Bilder från den glada tillställningen ligger fortfarande kvar på instagram. Värt att notera är att det inte finns något som tyder på att jag besökt någon krog just den nionde och tionde mars. Sålunda var festen så trevlig att vi aldrig lämnade huset där vi befann oss. I dag köpte musik på Itunes.


Inga kommentarer: