onsdag 12 november 2014

telefondejt

Jag har en telefondejt i kväll inplanerad. Jag måste skriva om det känner jag. Orsak ett, har vanliga moderna människor telefondejt. Kan det vara så att det är något typiskt för min generation? Vi som är i yngre medelåldern vi har ju vuxit upp med telefoner som satt fast i väggen. Dagens unga kanske använder skype eller något.

1992, 2002, 2012, never mind telefondejtandet fanns där. Det är något speciellt med det. Den där första gången man ska prata i telefon. Man har bokat upp en tid då det funkar för båda. Och jag medger att jag går runt och funderar på vad vi ska prata om. Det kan nog till och med vara så at jag försöker ”fixa undan” så att inget anat upptar mina tankar då samtalet väl påbörjats. Jag ber till gudarna att batteriet inte dör och att mobilens teckning ska vara på optimal nivå.

Jag går runt och funderar på vad jag vet om kvinnan i fråga, vad jag vill ha ut av det första samtalet.  Hon har glasögon och hon gillar att fota med sin systemkamera. Det mesta av hennes fotande sammanlänkar människa och natur. Det finns tecken som tyder på att hon finner naturfolkens kultirer extra faschinerade. Och det sys att hon har en tanke med sina bilder.

Jag har suttit i timmar och studerat hennes bilder. Och hon vill bli uppringd på sin fasta telefon, det som man förr kallade för hemtelefon. Jag läser hennes blogg, jag har följt henne via instagram, men jag har henne inte som vän på facebook. Det känns så fel, så alldagligt, så grått och trist att prata facebook. Vi nöjer oss med instagram. Jag intalar mig själv att jag valt den modernaste lösningen, jag vill gärna leva i tron att jag är i framkant, men allt som oftast brukar det visa sig vara fel. Det känns hur som helst som om jag är hur ”inne” som helst eftersom vi har kontakt via instagram, inte facebook.


Man skulle kunna säga så här. Om man ser det hela som en frukt, ett äpple så finns det två saker att  välja mellan, fruktkött eller kärnan, nej man behöver inte välja det ena eller det andra. Man måste bara välja vad man ska börja med, kärnhuset, eller fruktköttet då ens tänder tagit sig igenom skalet yta. Just den frågan tror jag att jag lägger ner mest tid på inför en telefondejt. En telefondejt är inte vardag, det är guldkant.


Inga kommentarer: