måndag 24 november 2014

min historia

Denna blogg har ju temat ”min generation.” jag ska försöka fördjupa mig i de tillvaro som min generation befinner sig i, fånga ögonblick från de resa jag gjort och säkert fler ur min generation. Det största problemet för mig är att jag inte har koll på årtalen i min historia. Jag ska räkna upp olika exempel.

Då jag gick sista året på lekis föddes mitt yngsta syskon. Det var 1983. Sålunda borde jag ha börjat skolan hösten 1984. Det betyder att jag fyllde 7 år sommaren 1984. Jag tog studenten i juni 1996 efter en treårig gymnasieutbildning. Jag har trott att jag började gymnasiet 1994, men så kan det inte ha varit. Jag måste ha gått klart första året på gymnasiet 1994 i juni. Sålunda. Låt oss säga så här, åren har blandats ihop rejält. Jag har levt i den övertygelsen att jag gick ur årskurs 6 1989 i juni. Nej då, så var det inte, inte alls, jag började årskurs 6 på hösten 1989.  Jag var inte alls nio år då Palme sköts, jag var åtta år och hade ett halvår kvar i princip tills nioårsdagen.


Jag kan sitta och räkna upp sådana exempel hur länge som helst.  Det skrämmande är att jag inte vet. Jag kan minnas saker, jag kan förknippa vissa låtar med olika situationer. Jag vet precis vad jag gjorde då jag såg Madonnas ”like a Prayer” för första gången. Jag stod i en klädbutik. Den kom i mars 1989. Jag skulle köpa examenskläder, så det borde varit i slutet av maj 1989. Grejen är bara den att jag alltid trott att jag köpt examenskläder för att gå ur årskurs 6. Så var inte fallet, det var årskurs 5 som jag skulle gå ur. Behovet av att bringa ordning i detta kaos är inte helt oviktigt. Varför är detta viktigt? Jag försöker hitta en form av startpunkt för när mitt liv blev vad det blev. Var det 1989 då Madonna släppte sitt album då jag ännu inte fyllt tolv, eller var det då jag var åta år och hade ett halvår kvar tills nioårsdagen och Palme sköts? När började allt? För att kunna ha en chans att besvara den frågan gäller det att hålla ordning på saker och ting. Började livet samtidigt för andra i min generation? Minns de den tid som jag beskriver på samma sätt som jag gör. Detta kaos måste redas ut.


Inga kommentarer: