söndag 9 november 2014

"Monkey business"

16 november 1992 ”The Freddie Mercury Album.” På det albumet ligger ”Living on my own.” Originalet släpptes redan 1985, men den versionen jag hänvisar till kom som singel 1993.  Den låten tycks följa mig genom livet. Någonstans kan jag läsa in det ”komplexa” i livssituationen som jag valt. Det är antagligen så att alla människors livssituation är komplex. Det finns bra saker och mindre bra saker. Men just ”living on my own” får mig at känna vibrationen av det komplexa i min livssituation.

Kanske är det just  det glättiga nynnandet och så den där raden ” I don´t have no time for monkey business.” en känsla som fångas där. Och en fråga. Varför skulle man inte ha tid med lite slöseri, varför? Vad har man som är så mycket vktigare? Är man på väg någonstans och i så fall vart? Frågan är ju inte helt obefogad om man nu gör befäster ståndpunkten ” I don´t have no time for monkey business.” Vad ska man göra med tiden då man lever ensam. Vad är det för plan som upptar den ensammas tid.  


Inget att göra, inga planer, massa egentid, och ensamtiden har tagit chansen att flytta in då tillfället gavs. Ändå får inte tiden slösas bort. Ändå får inte en sekund gå till spillo. Varför? Jag kan kkänna hur jag läser in något i texten. Och ändå är det frasen ” I have no time for monkey business” som blivit lite av ett mantra. Märkligt vad är det för agenda som kräver all uppmärksamhet från en singel utan barn.


Inga kommentarer: