torsdag 16 oktober 2014

en oväntad källa

Man brukar höra uttrycket ”gräv där man står” och det kan nog vara klokt. Men man behöver lika fullt källor, eller åtminstone referenser. Utan att jag egentligen var medveten om det fann jag en form av källa, en form av referens som jag glömt bort. ”Absolut music”, den första samlingen kom i november 1986, och jag vet att ”absolut music 75”  släpptes 26 mars 2014. Snacka om källa, snart har det gått 30 år sen de första samlingarna kom. Jag har samlat på mig några enstaka, många av de exemplar jag äger har jag köpt på mig på senare år.

Alltså det är något speciellt med ”Absolut music” som jag minns det. Då jag tillexempel köpte ”absolut music 13” ett album jag minns väl så fick jag känslan av att låtarna som fanns med där ännu inte slagit utan skulle komma att slå. ”Absolut music” vibrerade alltid framtid, så upplevde jag samlingarna under min tonårstid. Samlingen var en ”guide” för en vilsen tonåring, en kompass så att man skulle vara lite mer ”rätt.” Och det fantastiska är att jag skulle vilja påstå at något spår på varje samling faktiskt visat sig vara tidstypisk så här i efterhand. Man minns just ”den låten” och det minnet lockar fram andra minnen inom mig. Bara genom att googla ett av alla dessa album får jag en känsla av den tid som just den samlingen släpptes. Och helt plötsligt blir det lite lättare att ”gräva där man står”.


Vem hade kunnat tro att detta fundament i min tonårsvärld skulle bli till sådan glädje tjugo år senare. Eller kan det vara så att just på grund av att det var ett fundament så kan det tjäna sitt syfte även i dag. Det gick faktiskt inte att göra sig ordning för disco utan att ha ”Absolut music” på i bakgrunden. ”Absolut music” och ”Tracks” krävdes. Jag vet att det pratades om tex ”mr music” men det kändes inte lika självklart. ”mr music” var okej, men inte mer än så.  ”Mr music” kunde aldrig mäta sig med den tyngd som ”bsolut musci” hade i min värld. Min första samling med ”absolut music” var ”Absolut music 12” som jag fick i julklapp, det var vinyl. Sen har jag köpt tidigare samlingar efteråt. Men ”aboslut music 12” där hoppar jag på tåget, året var 1991. 


Inga kommentarer: