onsdag 1 oktober 2014

expert

Med åren blir man expert på något eller några få områden. Frågan är bara vad man blir expert på och hur ofta man får användning för sin expertis. Man kanske är expert på att göra tårta, eller kanske expert på att knyta flugor till flugfiske. Eller varför inte expert på att göra korvstroganoff. Alla blir experter på något, frågan är om alla är medvetna om att de är experter inom just sitt område?

Frågan är hur ofta man får användning för sin expertis. För det första är denna kunskap något man ofta kan använda som samtalsämne då man stiftar nya bekantskaper. För det andra brukar det smitta av sig, om man är expert på korvstroganoff brukar man vara ganska okej på att laga korv eller grytor dessutom. 

Det fantastiska är att man blir expert så till den milda grad att man nästan kan doktorera inom ämnet rakt upp och ner. Med åren utforskar man och utvecklar man det. Jag tycker det är spännande, då jag möter människor blir jag fascinerad över vad folk blivit experter på. Dessutom gäller det att ta tillvara på den expertis som finns i ens omgivning. Frågan är bara vad är jag expert på, hur kan jag använda mig av det, och hur ska jag få in mitt expertisområde på ett naturligt sätt i samtalet då jag möter människor.


Inga kommentarer: