söndag 18 januari 2015

islolerad?


Då jag storhandlar gör jag det via nätet och får maten hemkörd. När jag ska köpa en bok gör jag det via nätet. Jag konsumerar ljudböcker och hyr filmer via nätet, jag köper min musik via nätet, antingen via Itunes eller också via något företag som cdon. Jag behöver inte besöka någon butik, jag behöver inte lämna tillbakagårdagens film till videobutiken. Många säger att det gör oss ensamma, att vi blir isolerade. Just detta skulle kunna få mig att överväga att flytta tillbaka ut till landsbygden. Just detta gör livet så mycket enklare och rikare för mig. För mer än tio år sen fick jag rusa ner till en skivbutik som sjöng på sista versen. Jag var tvungen att be dem beställa hem Per Gessles Mazarin. Sen fick jag springa dit varje dag och kolla om de fått hem skivan. Tre veckor senar kom äntligen skivan. Just den händelsen 2003 fick mig att börja konsumera via nätet. Har det gjort mig mer isolerad? Troligtvis. Men har det gjort mig rikare, absolut all den tid som jag fick jaga runt på stan för en enda skiva kan jag ju lägga på annat. Och låt oss säga så här, lever an ensam utan barn så avgörs inte isoleringsfaktorn av hur vida man handlar via nätet eller inte. Det är helt andra val som avgör hur vida man blir isolerad eller inte. Nej mitt konsumerande ute i en verklig butik blir allt mindre och mindre, det påminns jag om i slutet varje månad då jag betalar räkningarna.


Inga kommentarer: