lördag 3 januari 2015

redan 1988?

Besvikelsen är stor då jag upptäcker att ”Strix Q” eller ”Strix” och deras ”hem till Stockholm igen” visar sig vara mer eller mindre omöjlig att få tag i. Jag undrar hur det kommer sig med tanke på att det är en helt underbar låt. Däremot fanns den på Youtube. Magnus Uggla dök upp i mitt liv då han släppte ”den döende Dandyn.” Det var alltid jobbigt då någon låt som tillexempel ”Joey killer” eller ”Staffans Mattematik” spelades. Vi pratar 1986 och jag var typ åtta, kanske nio år gammal. Ändå köpte jag ”35-åringen” och spelade nästan sönder den. Där, just där och då 1989 blev jag ett fan. Det är då det mesta tog sin början då det gällde min dyrkan av popmusik. Madonna och Roxette hade ju också trillat ner i mitt liv vid den tidpunkten. Från 1986 och fram tills i dag har Uggla funnits där som bakgrundsmusik i mitt liv. Besvikelsen blev därför stor då jag inte kunde hitta ”Strix Q.” En sådan underbar låt borde naturligtvis hedras genom en nyinspelning och ges ut på Itunes så jag kan få njuta av den när än jag önskar.


Märkligt egentligen att musik som dök upp redan 1986 och framåt liksom följt med mig. Undra om grunden till musiksmaken läggs redan vid åtta, nio års ålder. ”Look sharp” kom 1988. Gyllene tider hade jag naturligtvis hört, men inte liksom fått något grepp om dem förrän 1989 då deras samling ”instanta hits” kom. 1990 fick jag upp ögonen för Tomas Ledin i samband med hans samlingsskiva och ”tillfälligheternas spel.” Madonna ”like a Paryer” som kom 1989. Visserligen finns det undantag, men det käns som om artister jag började njuta av vid elva års ålder och uppåt fortfarande är artister som jag uppskattar än i dag. Skapades min identitet som popfanatiker redan då, redan vid elva års ålder. Var den till stor del befäst redan vid tretton, fjorton års ålder. 1991 släppts ju ”Use your Illusion” med Guns and roses. Kan det vara så att väldigt stor derl av min musiksmak fick sin grund mellan åren 1988-1992.


Inga kommentarer: