tisdag 27 januari 2015

Tänk om och tänk rätt

Tänk om och tänk rätt. Jag ser bilder av dokument i pappersformat, men så ser inte världen ut. Jag som propagerar för att handla på nätet har nog inte sett det papperslösa samhället i realiteten. Jag är ovan och jag inser att jag behöver öva på att navigera i den informationsdjungel som skapats.

Min tafatthet är logisk med tanke på att jag fostrades till att bli en god medborgare i informationssamhället. Det är ju ganska flashigt att springa runt med smartphones och andra prylar, men det hela faller tungt om man inte behärskar tekniken, eller snarare om man inte använder tekniken fullt ut. Man kan inte påstå att jag gör det. 

Måste hela jag uppdatera mig? Det går inte att sätta sig på tvären. Det är så här det nya samhället ser ut. Jag vill lära mig, jag vill praktisera de regler och normer som råder i dag. Det är inte det som är grejen. Problemet är att jag inte begriper och att jag saknar insikt. För mig är detta digitala samhället bara en vision, det är inte realitet i min värld. Gissa om jag hamnat på efterkälke. Jag handlar på nätet, jag konsumerar underhållning och jag är aktiv på sociala medier. Men jag jobbar inte på nätet, jag är inget vidare på att göra nyttosaker och det är pinsamt, just därför att jag fostrades till att bli en aktiv medborgare i informationssamhället. Mina datalärare som gav mig gymnasieutbildning för 20 år sedan skulle ta fram skämskudden. Gissa om jag känner mig gammal och mossig. Det är nog dags för mig att kliva in i 2010-talet.

Så nu kommer vi till det spännande, möjligheterna. Om jag kan acceptera att det mesta finns där ute i den digitala världen, då är det ju bara att söka upp det jag behöver? Om jag skulle behöva expertishjälp, då finns hen där? Jag kan söka information, hämta i formation och jag kan få kontakt med människor via till exempel Skype och behöver jag handla något då kan jag göra det online. Behöver jag kommunicera kan jag göra det, jag har plattformar för att ge uttryck för vad än jag vill, det kanske ändå är så att det papperslösa samhället och informationssamhället till stora delar blivit en verklighet. Frågan är bara om sådana som jag fattat det. 

Inga kommentarer: