måndag 7 september 2015

Höstmys big time


Det är tveklöst värmeljusens tid. Den insikten får mig att börja rota runt bland lådor och skåp i jakt efter rätt ljuslykta. Det var riktigt rått och fuktigt i morse. sen kom solen och helt plötsligt la jag ner mina planer beträffande värmeljus. jag var ute en stund i trädgården. Efter det så sluta det med en stadig lunch och jag slockna, jag sov två timmar efter maten. 

Ändå, de sista dagarna har jag varit som uppslukad av Jan Guillous senaste bok ” blåa Stjärnan” som förvånar mig. Dels är det samma historia som föregående bok, fast skildrad ur en annan persons perspektiv och dels är det ” Madame terror” korsat med ” Carl Hamilton” en blandning av dessa karaktärer som tagit plats i en kvinnlig hemlig agent. Lika fult, jag kan inte sluta lyssna på ljudboken. Det är en av de bättre delarna i serien. 

Nå väl höstmyset är ett faktum, höstmys är en överlevnadsfaktor. Jag står och plockar med disken medan skymningen utanför mitt köksfönster är magisk. Värmeljus, något gott till kvälls-teet, en god bok och magiska skymningar, det är höstmys" big time". 

Inga kommentarer: