söndag 6 september 2015

Tärningarna är kastade (jag tippar SHL 15/16)


För mig är hockey religion. Jag älskar hockey, jag älskar porten. Det är klart att man har ett favoritlag, och det är klart att man alltid håller på landslaget. men även om landslaget eller favoritlaget kär ur i en kvartsfinal fortsätter jag att kolla på slutspelet tills finalen är över, och jag njuter av det. Jag har haft som tradition att tippa segraren av SHL de senaste tio åren. Jag brukar gissa på hur det går innan allt sätter igång och så får man se framåt vårkanten om jag ens har varit i närheten.

Luleå tror många på. jag tror på Örebro, och Växjö och förlunda och Linköping.Jag tror Färjestad hanar i klistret igen. Orsaken är enkel, laget saknar det mesta och har gjort så de senaste säsongerna. De har en förmåga att hamna i utvisningsbåset och det straffar sig. Jag tycker dessutom att coachen och ledningen borde ha bytts ut för länge sedan. det mesta går fel för Färjestad, och så har det varit några säsonger nu. För visso tog de sig till final för något år sen, men där var de chanslösa. Byter inte Färjestad spelstil, coach och ledning kommer de snart få lämna SHL. Frölunda har varit bra de senaste säsongerna men haft lite otur. Örebro känns som ett lag som ännu inte nått toppen.

så här tror jag tabellen ser ut inför slutspelet, då grundserien sista omgång är avslutad.

1 Luleå
2 Frölunda
3 Växjö
4 Örebro
5 Skellefteå
6 Linköping
7 HV71
8  Brynäs
9 Modo
10 Färjestad
11 Malmö
12 Rögle
13 Djurgården
14 Karlskrona

Dom sex översta lagen går direkt till slutspel. Det sjunde till tionde laget får kämpa om de två övriga slutspelsplatserna. Där tror jag att Färjestad och Brynäs går vidare. Luleå, Färjestad, Brynäs och Skellefteå åker ut. Jag tror att Frölunda, Linköping, Växjö och Örebro går till semi. Jag tror frölunda vinner över Örebro i finalen. I vår vet vi hur det går.

Jag har antagligen inte en siffra rätt, det brukar jag inte ha, men men nu är tärningarna kastade.

Inga kommentarer: