tisdag 3 september 2013

det blir säkert en fantastisk promenad



Solen sjunker allt snabbare och det är knappt att dagen räcker till för en eftermiddagslur. Jag försöker dopa mig med kaffe för att bli av med min mentala mjölksyra. Det finns inte där, inte nu, det finns inte där, men det är på väg. En dag till, två dagar, kanske en månad eller så. En stadig middag och så bunkrar jag upp med värmeljus. Början på slutet, en framtid som väntar bakom hörnet, och jag hoppas på en lång natt, jag bunkrar med värmeljus.

Med lite tvång och så lite tid att slå ihjäl förmår jag mig att ta ett steg till, steg för steg och jag ska ta mig runt, åtta kilometer och lite till. Allt det där som jag undrar men aldrig vågar fråga. Allt det som jag vill, det där som jag känner igen från i förr, men jag undrar om det som var så sant då gäller fortfarande. Det är bara början, det är långt kvar, och jag finner tröst i det då jag tvingar min kropp till lydnad och underkastelse, åtta kilometer och lite till. 

Tio år gick så snabbt, tjugo år gick ännu snabbare. Jag behöver fyra hundradelars sekundes fördröjning, jag begär inte synkronisering, bara några hundradelar, fyra hundradelar tror jag krävs, men sex hundradelar vore naturligtvis ännu bättre. Kanske jag kunde skapa en konstpaus. Jag påminns om att det är skillnad på ”äpplen och päron” och jag vet vad jag valde, men jag måste tydliggöra det val som var så uppenbart för mig, sälja in mitt val, ett val som det aldrig någonsin rådde någon tvekan om. kanske är det just det som är poängen med allt, sälja in ett val, en attityd som genomsyrar allt från doften efter duschen till filtret man använde senast på instagram. Jag får säkert nya tankar och kanske ett och annat svar via mitt headset då jag är ute och går medan solen är på väg ner. Det blir en fantastisk promenad.


Inga kommentarer: