torsdag 26 september 2013

Fyra år


Fyra år, 1990,1991,1992, 1993. Är det då som allt hände. Åren 1994 fram till och med 199 års slut var det bara en naturlig följd, ett förfinande, ett praktiserande. 2000, 2001,2002 0ch 2003 var det en uppdatering av de första åren på 90-talet. Och efter den uppdateringen var det dags att praktisera och förfina något som grundades där i början av 90-talet. 2010, 2011,2012,2013 var det dags för en ny uppdatering.

Kommer åren efter 2013 också vara ett praktiserande och ett förfinade eller bryts mönstret? Jag hyser mina tvivel om att så är fallet. Jag tror inte mönstret bryts, egentligen tror jag att källkoden är den samma, den som skapades där i början av nittiotalet. Något läggs till, något faller ifrån, men i grund och botten tror jag att allt är sig likt. Det kan låta trist, uppgivet och hopplöst, fast samtidigt, det var perioder som jag trivdes med, som jag längtat tillbaka till och säkert försökt återskapa. Jag finner kraft när jag tänker tillbaka, en längtan och en glädje. Om jag någonsin skulle gå i terapi och prata om min barndom så är det den tiden jag skulle gräva i. Det var en underbar tid.

Åter en sen natt, tystnad, en tv som står på med dämpat ljud och så en summering av dagens huvudämnen. Tiden finns att låta minuterna gå och förvandlas till timmar. jag väntar mig inget besök inom överskådlig framtid, så jag kan tillåta mig att sätta upp post-it lappar.  Tre kolumner där 1992, 2002 och 2012 blir symbolerna, etiketterna som får bli riktmärken snarare än en skev sanning. Under varje kolumn plockar jag fram stödord och försöker se om samma stödord eller synonym går att placera ut under samtliga årtal. Några stödord är inte lika självklara som andra. 1992 saknas vissa saker av praktisk natur som kommer till de sista åren på 90-talet. Möjligheter som skapas tack vare teknik och tid som inte fans där 1992, men det är egentligen det enda.

Allt grundas 1992, sen praktiseras det och förfinas. Jag försöker hitta något exempel på det. Där runt 1992 köper jag min första cd-spelare. Åren som följer så växer samlingen med skivor, det utkristalliseras och cd-skivorna blir en stor del av min vardag. 2000, cd byts mot napster, det är uppdateringen. Förfinandet och praktiserandet blir att mp3-filer samlas på hårddiskar, usb-minnen och cd-skivor som man själv bränt. 2012, digitala filer som hämtas hem lagligt från Itunes har nu ersatt införskaffandet av cd-skivor. Förfinande och praktiserande. Men grunden lades där 192, det var då Gessle kom in i mitt liv.  Film på tv, video, bio, dvd eller på nätet, allt handlar om praktiserade och förfinande, men intresset för film kan jag spåra till 1992. Det var där grunden lades.

Jag rör mig runt i bostaden och försöker spalta upp tanken med hjälp av post-it samtidigt som jag försöker hitta något föremål frå1992. Något jag kn hålla i handen rent fysiskt. Eftersom min samling av vinylskivor och min samling med videofilmer kastats ut börjar jag söka i min bokhylla. Genast finner jag John Gardners ”tid för hämnd”  från 1989 och Jonas Gardells ”Fru björks öden och äventyr” från 1990 och det kändes för enkelt. Jag söker vidare dock med en viss lycka över att ha funnit något som faktiskt fanns där i min fysiska närvaro redan 1992. Nästa fynd, en temugg som jag tror är från 1992, men jag är osäker. Den skulle kunna vara från 1994 lika väl som från 1991. Jag diskvalificerar den.

Med hjälp av skivorna ”Absolut music 12” som jag från början fick i vinyl men köpt som cd senare och skivan ”the best of James bond” som jag fik som CD julen 1992 kan jag nu med säkerhet fastställa att jag skaffade min första cd-spelar sommaren 1992. Min första stereo sommaren 1991. Det råder ingen tvekan om detta. Nederlaget då jag fick köpa ”Joyride” som kasset för att LP-n hade färre spår fast att jag precis köpt min första stereo. januari 1991 ingen stereo, december 1992, stereo, cd och rakvatten. Lades inte grunden då? Förfinades inte allt bara? Fler skivor, mer rakvatten, och nya musikanläggningar. Men ändå, grunden lades då, praktiserandet delvis i form av att det blev fler skivor, mer rakvatten och förfinandet låg kanske i att man begränsade sitt sökande i jakt på nya skivor.

Det måste finns mer än böcker och cd-skivor som jag har kvar. Halskedjor, en locka, en genomvidrigt ful liten trälåda med lock som jag själv gjort i slöjden. Är det som finns kvar från den tid då grunden till allt lades? Ag hittar inget annat i skrivandets stund. Jag minns då jag fick de där böckerna, muggen, halssmycken, klocka och cd-skivor i min ägo. Men tillåt mig att vara lite bestört. Är det alt som finns kvar? Snacka om att praktisera och förfina.




Inga kommentarer: