fredag 7 mars 2014

jag ville bara ha det sagt

GIF, tre bilder på en diskett som tagits med en klumpig digitalkamera. Scaner som stod och dundrade likt ett gammalt tröskverk. Photoshop Adobe i en burk med ett minne på 1,2 gig hårddisk. Månader, på sin höjd något år kvar till milleniumskiftet och ”eminem och Petter var nykomlingar i min värld. "Stan” och ”saker och ting” rusade runt i en lägenhet, antingen spelades låtarna på radio, på MTV eller så spelade jag dem via datorn där jag hämtat hem dem från napster. Jag ägde inte ens en mobiltelefon. jag hade en dröm, tänk att en dag få ha en egen digitalkamera, tänk att få ha egna bilder och leka med i photoshop så jag slapp sno andras från nätet.

2014, Petter och Eminem, nya album, evigheter senare. Napster har bytts ut mot spotify i de flesta fall, i mitt fall är det Itunes. GIF känns inte ens på riktigt. Adobe Photoshop i smartphonen. Klick klick, fem nya bilder i telefonen och upp med dem i Photoshop medan Eminem och Petter snurrar runt i headsetet. Jag siter på en bänk utanför en stor byggnad i tegel. Vad har hänt? vad är nytt? vad har förändrats, och vad finns fortfarande kvar? Vem var jag då, vem är jag i dag? likheter, skillnader? En sak är sig fortfarande lik. Jag är en singel utan barn med en gigantisk kärlek till popmusik.


Inga kommentarer: