tisdag 24 februari 2015

Bokrean av i dag


Nu står bokrean för dörren. Det är ju alltid glädjande. För några veckor sen besökte jag en bokhandel för första gången på evigheter. Jag söligs av att det var söt att hitta kända titlar, jag frågade efter två, tre böcker som legation toppen av försäljningslistorna, nåde svenska och amerikanska författare. Bokhandeln hade dem inte inne. Dessutom upplevde jag att personalen inte var lika pålästa kring produkterna som de var för tio år sen.

Med visst vemod lämnade jag bokhandeln. Det som gjorde mig vemodig var att jag mindes då jag besökte en skivbutik 2003. Upplevelsen från besöket vid bokhandeln påminde om upplevelsen i skivbutiken 2003. 2004 hade skivbutiken lagts ner, och ingen ny öppnades. Jag har en känsla av att bokhandeln kommer gå samma öde till mötes. Det är inte personalens fel, inte heller ägaren som valt ett för smalt sortiment. Det är en del av utvecklingen, marknaden har gjort sitt val,marknaden har valt nätet. Jag klagar inte heller över det. Men visst känner jag ett visst vemod. Jag minns ju hur häftigt det var att besöka bokhandeln. Dock bör man säga att jag hade sällan råd att konsumera böcker då, i dag kan  jag då och då unna mig en bok utan att behöva svälta i två veckor så inget ont som inte har något gott med sig. Men jag frågar mig om det kommer finnas en bokhandel när bokrean kommer 2017, det är nog inte så säkert.

Inga kommentarer: