tisdag 3 februari 2015

På jakt efter cykel i det mobila digitala samhället

Planen för kvällen är att se "agenda" på play. Jag har satt mig i sängen med Ipaden och jag i ser att mitt mobila liv är ett faktum. Det är ganska ovant för min del. Det ska bli spännande att se hur det kommer fungera i praktiken. Det känns som om hela världen redan lever ett mobilt liv.

Tv-konsumerandet sker numer via play eller så spelar jag in det jag vill se. Just det där med att spela in program känns som om jag rest tillbaka till min barndom då videon var hur stor som helst.

Tid är allt, det är en valuta och den som kan hantera tiden och få ut så mycket som möjligt av tiden tycks bli någon form av vinnare, åtminstone känns det så. Det tycks vara budskapet. Ändå så älskar jag kvällar som dessa då jag sitter i sängen framför tv-n och slösurfar. 

Denna dag har jag bott i telefonen. Jag har fått telefonsamtal från ställen som jag knappt ens visste fanns. Då en "växel" jagar en då känns det som en händelse som sticker ut. Vem frågar man efter då man ringer upp en växel? Det visade sig att det räckte med att jag presentera mig och så visste hen i växeln precis vad saken gällde. Det har jag aldrig varit med om. 

Ändå sitter jag nu här och söker efter begagnade billiga cyklar på nätet. Jag är inte desperat, men jag är lat och snål, så en treväxlad cykel som knappt mer ihop funkar bra för mig. Kan vara skönt att lägga energi på något så tidlöst som en cykel. Den behöver inte uppdateras med ett nytt operativsystem. Däremot är det bra om den tänkta cyklisten förbättrar sin kondition och det rejält.

Inga kommentarer: