måndag 23 februari 2015

Oscar


Oscarsgalan är över. För mig är Oscarsutdelningen ett kvitto på om man sett ”rätt” filmer det senaste året, och samtidigt får man svar på vilka filmer man borde se så fort som möjligt. ”The birdman,” filmen ”the american snipers” och ”The grand Budapapest hotel” är de filmer som  jag borde se så fort som möjligt.  Filmerna ”The theory of everything” och ”The imitation game” såg jag på bio, med förtjusning. Två lysande filmer. Jag inser att jag kanske borde se ”Still Alice” och ”Whiplash” men de filmerna har jag inte hört talas om i ärlighetens namn. ”The grand Budapapest hotel” är det bara en tidsfråga innan jag kommer att se.

Jag älskar film, och jag går på bio så ofta jag kan. Jag som växte upp i ett hem där video saknades, men där alla kompisar däremot hade fri tillgång till video. För mig blev film lyxigt och något som jag ville ha. Så fort jag flytta hemifrån köpte jag filmpaket via parabol, och varje år jag har som stående nyårslöfte att se så många filmer som möjligt på bio. Ändå så lyckas jag missa att se minst hälften av de filmer som får Oscars och guldbagge då de går upp på bio. Märkligt. Nu var det ett tag sen jag var på bio, senast såg jag just ”The theory of everything” en lysande film.


Jag funderar på att gå och se ”cirkeln” dels för att jag är nyfiken på den, och dels för att det är en svensk film. Jag försöker prioritera just svenska filmer. ”Fifty shades of grey” hoppar jag däremot gärna över. Varför skulle jag se den? Jag växte upp med Madonnas musikvideos till albumet ”erotica” och Alice Coopers ”Trash” efter de upplevelserna så har jag en känsla av att ”Grey” enbart kommer framstå som något mesigt och slätstruket. Jag tror inte ens att jag ska se den då den kommer på tv.

Inga kommentarer: