måndag 2 februari 2015

När var det

Jag har kommit hem efter en kväll ute. Jag har satt mig ner fast besluten att göra en sista insats innan jag ska lägga mig. I sökfältet skriver jag in ett namn. Jag får inte upp något resultat. Jag kan förnamnen på hennes barn, men de bär sin fars efternamn, och döttrarna borde vara så stora att de vid det här laget kanske till och med hunnit gifta sig. Jag sitter och letar, men det finns inte ett spår av henne. Hon är borta. Det förvånar mig inte. Det bekräftar snarare det som jag alltid vetat. Alla har inte facebook och alla går inte att googla. Hon är inte den enda i sitt slag. Hon är inte den enda om inte har facebook, hon är inte den enda om inte bosatt sig framför dator.


När träffades vi ? 31 december 1996 eller första januari 1997? Jag var nitton år gammal. Det var en ganska trist nyårsafton. Jag befann mig på ”statt” och jag hade dansat lite, druckit lite. Men det var en ganska stillsam kväll. Det var svinkallt och snön låg djup.  Gruppen ”jumper” från Kristinehamn var big news, året som Gyllene tider hade gjort sitt återtåg och jag hade tagit studenten hade nått sitt slut.  Helt plötsligt dök hon upp från ingenstans. Hon stod där framför mig och hon började prata om just ingenting. Det var där om det började. En efterfest hos en gemensam bekant på morgonen den första januari 1997. Redan då var hon skeptisk till internet.  Med tanke på att hon inte gick att hitta arton år senare tycktes hon inte ha ändrat uppfattning i den frågan. Jag väljer att se det som att hon inte ändrat sig i sitt förhållningsätt till internet. Alla andra alternativ väljer jag att blunda för, även om jag är medveten om att andra alternativ är minst lika troliga med tanke på rådande omständigheter.


Inga kommentarer: