fredag 27 februari 2015

En stund med Madonna


”Living for love” bär de typiska dragen av Madonna. Amma drag som man kunde se för över trettio år sedan. Ja det är över trettio år sedan ”material gril” och ”like a Virgin” släpttes. Ändå vart Madonna en del av mitt liv 1989 då ”like a prayer” kom som en stormvind.  1992 kom ”erotica” som totalt förändrade min syn på musik. Jag kan tycka tt det där med ”femtio nyanser” är ganska töntigt i jämförelsemed ”erotica.”

Det är ganska häftigt att en del artister och skådsar finns där för alltid. Rollings stones, Elton John och Beatels är väl yppliga exempel på det. Inom svensk musik måste man väl nämna Björn och Benny och Per Gessle. Madonna är tveklöst en av de som funnits där hela tiden i min värld.

Det är magiskt att sitta där på sängen och lyssna på nya Madonna i mobilen. 1989 var det tracks och radion som gällde, jag var inte en av de där lyckliga ungarna som hade tillgång till MTV.  Nu har jag förstått det som att youtube har ersatt MTV för länge sen. Sanningen är nog den att Youtube äger MTV.  Men vad spelar det för roll? Känslan är fortfarande lika magisk som för drygt trettio år sedan. Bevisligen är och förblir Madonna alltid Madonna. Frågan är vilka som kommer köpa skivan, eller snarare tanka hem den. Är det kidsen födda efter 1995 eller är det min generation, vi som gick från tonåringar till att bli vuxna under 90-talet?

P.s  jag har redan kollat Madonnas video på Youtube, man måste ju hänga med. En underton av ”justify my love” och en tydlig flirt med ”take a bow” eller?

Inga kommentarer: