söndag 22 februari 2015

Vad är 20 år i en människas liv ?

Det känns som om det börjar ljusna vid sju, Det återstår en vecka av februari. Härom dagen pratade man om att införa rökförbud vid bland annat busshållplatser. Som rökare känner jag att jag borde ”rasa” och klaga över att ”vi rökare jagas som djur” men jag känner ingen ilska. Jag som var med på den tiden som man fick röka på en vanlig restaurang mitt på dagen, jag som minns då ett paket cigaretter kostade betydligt mindre än tjugo kronor. Men jag känner ingen ilska. Jag kan leva med de nya förbuden.

I stället sitter jag och försöker komma fram till när ”Iwatch” kommer att nå den svenska marknaden. Jag känner igen drömmarna, jag vet att jag bara måste ha en Iwatch. Det finns ingen logisk anledning till det, men jag känner ett ”ha-begär” efter just en Iwatch. Det är troligtvis det närmaste ”James Bond” jag någonsin kommer att komma.

På nyhetsmorgon söndagen 21 februari pratade man om internet. Det var 20 år sen internet blev ett samtalsämne för folk. Då trodde ingen att vi skulle läsa tidningar på nätet. Man pratade om at för dagens tjugoåringar så är nätet en självklarhet på ett sätt som det inte är för människor i min ålder. Och det är nog sant. Jag får fortfarande påminna mig själv om att pröva nätet i stället för att göra på det gamla sättet. Det handlar mest om mina konsumtionsvanor. Och jag har ännu inte börjat följa någon ”podd” på allvar. Men jag förstår att jag borde ta tag i det. Jag förstår att jag kan använda nätet till allt. Allt som krävs är att jag blir lite bättre på det.

För 20 år sen verkade det knäppt att läsa tidningen på nätet, jag har nog läst kvällspressen på nätet sedan slutet av 90-talet. Söndagen 15 februari pratade man om nätdejting, jag vill minnas att man sa att en miljon svenskar har nätdejtat. Det kanske inte är så konstigt då man tänker efter med tanke på att nätet funnits i över tjugo år. Och jag nätdejtade första gången för femton år sen. Då kändes det helt ”crazy” i dag känns det som om det är något som allt fler gör men som ingen pratar om. Man kan ju undra varför det är så.

1995 var CD fortfarande självklart. DVD hade ännu inte slagit igenom på riktigt. I dag siter jag och lyssnar på musik som jag sparat i form av digitalform. Jag som växte upp med MTV har lärt mig att njuta av Youtube som hunnit fylla 10 år. Men jag har ännu inte förstått att jag kan använda Youtube för bloggandet. Youtube är musik för mig.

Så vad säger detta om mig? Jag tillhör generationen som var med då nätet kom.  Men jag tillhör inte den generation som levt hela sitt iv med nätet. Jag använder delar av nätet, men inte till fullo. Inte alls på samma sätt som de unga. Jag kan nog inte riktigt ta in att morgondagens Gessle antagligen sitter och knåpar ihop hits som spris över hela nätet i denna stund. Jag är en av de som kunde sitta på en restaurang och ta dagens och röka till kaffet efter maten inne å restaurangen, det var inte ens säkert att det fans rökavdelningar. Jag minns hur man fick röka inne på kontor, eller hur arbetsplatser hade rökrum.


Ändå blir jag inte ett dugg upprörd över att man ska ha rökförbud på uteserveringar. En generation mellan de två andra. Från att få rök överallt i princip till att nästan ha rökförbud överallt, från att ha läst gamla tidningar och haft vinyl till att få ner all världens media på en surfplatta och ha musiken i form av digitala filer .Från att ha flirtat på dansgolv till att ”trycka gilla” på någon dejtingsida som egentligen inte finns på nätet utan enbart finns i en app-version. Det är den resan en man i yngre medelåldern fick göra, allt på drygt tjugo års tid. Klart jag måste ha en Iwatch, jag förstår inte riktigt varför, men jag förstår at det är en del av den nya tiden.

Inga kommentarer: