torsdag 13 augusti 2015

Belysning

På grund av olika omständigheter tvingades jag inse att det var dags att kasta ut lite saker som gamla lampor och skaffa nya. Jag har sedan flera år haft en viss form av fönsterbelysning som ett exempel. Problemet var att den ena katten ansåg att den belysningen inte var rätt och åtgärdade det genom att helt enkelt bita sönder och slå sönder genom att ta tassen och skicka belysningen i golvet. I dag upptäckte jag en viss sorts lampa på ikea som känns väldigt rätt.

Belysningen är viktig. Man måste ha belysning som man trivs med och som dessutom är funktionell. Jag har ganska svårt för skarp belysning, jag är inte överförtjust i takbelysning. Jag har hellre separata ljuskällor som lyser upp en viss punkt tex diskbänken eller så vill jag ha svag belysning som hellre får komma från golvet än från taket. Väggbelysning är inte heller fel, vad som helst är bättre än takbelysning om jag får tycka.

Just belysning har stått högt på dagens agenda. Det var länge sen jag tog och förnyade mig på det området. Frågan jag ställer mig är: ” hur mycket belysning behöver man egentligen ha i vardagsrummet?” Jag lever ensam. i vardagsrummet kan det hända att jag äter, det sker inte nödvändigtvis dagligen. Det kan gå flera dagar i streck utan att jag äter där. Det beror på arbetstider och andra omständigheter. I vardagsrummet står tv-n på någon kväll varje vecka, långt i från varje kväll. Jag ser oftast på tv i sovrummet. Jag äter ofta min mat på min arbetsplats, och äter jag hemma blir det ofta vid datorn i arbetsrummet eller i köket. 

Även om jag skulle äta majoriteten av mina måltider förändrar det behovet av belysning? Man bär in tallriken, man sätter sig och käkar. Vill man ha mer mat får man väl gå ut i köket och ta det. Gäster har jag ytterst sällan och frågan är hur stort behovet av just takbelysning egentligen är för att kunna äta och få en trevlig måltid. Visst, man vill kunna se vad man äter, men behöver man ha takbelysning för just det? Om man har gäster och ska sitta och prata och umgås behöver man stämningsfullt ljus, det är inte det samma som strålkastare, eller hur inte? 

De senaste åren har jag haft en golvlampa i vardagsrummet, en så kallad uplight. Den tycks nu mera vara historia. Frågan är om den ska ersättas. Fins det ett behov av den? om det finns ett behov i så fall hur ser det behovet ut och hur ofta kommer jag hamna i en situation då jag måste ha en golvlampa med uplight? Vad gör man egentligen i sitt vardagsrum om man är ensamstående utan barn?


Inga kommentarer: