måndag 10 augusti 2015

En dag i den yngre medelålderns tecken



X antal krämer för att återfukta huden och motverka rynkor. Extra snäll "after shame balm" och rakhyvlar som ska vara i toppklass. Svindyrt och stenhård åtgång. Förbrukningen är skyhög. Ändå, det påstås ge effekt, och jag är beredd på att testa det mesta för att bekämpa ögonbryn som faller ner likt rullgardiner och påsar under ögonen som skjuter upp underifrån.

Motionen tar allt mindre tid per dag men i stället måste jag uppenbarligen röra mig på daglig basis. Glasögonen åker på allt oftare och jag fruktar att jag innan nästa sommar kommer tvingas att ha glasögon all vaken tid. Då jag inte rakat mig på ett par dagar upptäcker jag att skägget inte längre är svart utan spräckligt. Jag borde dra ner på kaffet och dricka mer te, och ännu hellre mer vatten. Jag måste äta rätt, börja med kosttillskott och så vidare. 

Då jag besökte en känd kedja på lunchen informerades jag om att jag behövde en del prylar. En kräm som jag skulle ha på morgonen. En kräm för kvällen. Dessutom skulle jag ha som ett stift och dra med runt ögonen både morgon och kväll. Rakvattnet har bytts ut mot något som liknar grädde så kallad after shave balm. Hudlotion, raklödder, rakgel och deodoranter, allt har bytts ut mot det ungdomliga kaxiga till det förståndiga och mjuka för känslig hud. Kapitulation ? 

Vad händer? Det känns som om jag är mer tidskrävande en en liten unge. En unge klär man väl på morgonen, trycker ner lite käk och borstar tänderna och sen är det bara att skicka ungen till skolan. Om det ändå bara vore fjollig fåfänga, men det känns som om allt detta krävs för att jag ska må bra, för att inte hela jag ska rämna likt en staty i Athen som utsatts allt för länge för luftföroreningar.  Råder det några som helst tvivel om att jag är en man i yngre medelåldern? 

Inga kommentarer: