måndag 17 augusti 2015

Vinrankor och idol

Om man nu har x antal vinrankor kan man lika väl gräva ner dem i jorden som att springa och vattna dem där de står i sina krukor. Ge dem en chans att möta verkligheten och naturen, ett sätt att lämna de åt sitt öde och med en lyckönskning vattna dem rikligt. Mindre roligt är det då man upptäcker att massa grädde blivit ståendes i en påse och där med är det bara att kasta dem. Så kan det gå.

En klar höjdpunkt i tillvaron i dag har varit att få ge sig i kast med Håkan Nessers nya ”elva dagar i Berlin.” Jag är ett stort fan av Nesser. Jag tycker att han har ett gudomligt språk och fantastiska intriger. Med poesins verktyg beskriver han mord. Nesser är alltid Nesser, hans stil och klass är unik.

Till kvällensmat blev det en sallad som bestod av vad än jag kunde rota fram ur kylen. Jag körde en klassiker. Kvällen inleds säkert med tv-tittande. Det är rätt skönt att bara få ligga och slöa med katterna och zappa lite. Jag skulle inte bli förvånad om jag ”råkar” se lite av idol i kväll, jag tittar nog åtminstone fram till första reklampausen. Efter det finns risken att jag går över till Nesser.


Inga kommentarer: