tisdag 17 juni 2014

en efterrätt i trädgården

Det finns ett antal växter i min trädgård som sträcker sig mer än en meter ovan jord. Det ger en mäktig känsla Ändå är min trädgård en osorterad djungel. Natten som gick var så ljus att jag kunde fota blad som sköt ut från växternas stjälkar och en siluett som var tydlig och klar fastnade. I min värld var det anmärkningsvärt, just det at det blev en bild som var tydlig nog för att man skulle se vad bilden föreställde. Vindar drog över tystnaden, inga noterbara ljud trängde sig på i dunklet som rådde 00.37.

Jag hade satt mig där ute i trädgården just för att få tystnad och dunkel. Mina tankar kretsade kring midsommarfirandet. Jag kunde bara komma på en enda sak som jag ville ha på bordet då jag firar midsommar. En somrig efterrätt att avnjuta på kvällen. Även nu, tolv timmar senare är det för mig aningen oklart vad just en ”somrig efterrätt” är. Men jg ser bär eller frukt, jag ser en efterätt som har mejeriprodukter som inslag och jag ser en efterrätt som serveras sval, eller kyld. Kan jag tänka mousse? Kn jag tänka ostbricka? Fruktsallad. Nej inte fruktsallad. Kanske är det så enkelt att jag trots allt tänker glass. Glass i skål, skulle kunna vara så.   


Inga kommentarer: