tisdag 3 juni 2014

Ett annat filter


Det är lite klibbigt, det är lite kvalmigt och det är som om någon lagt et filter framför ens ögon. Pollen och partiklar som halvhjärtat slår isär solens strålar. Dock har partiklarna en lång resa att göra innan de kan närma sig ett prismas suveränitet. Jag borde gå över till kassören och jag borde ta ett snack med kassören, men jag undviker det. ”Finn fem fel” känns plötsligt så där rätt. För tio år sen då albumet kom kändes det lite märkligt. Det saknade trovärdighet. Jag minns den sommaren. Det var varmt och det var ett OS inom räckhåll. I slutet av sommaren kom Gyllene tider till Örebro. Surrealistiskt. Ibland får jag för mig att det var den sommaren som jag blev ”singel utan barn.” jag kan inte hjälpa att det känns så. Men tankarna rör sig i det området. Sommaren 2004 var en märklig sommar. Jag kanske inte kunde hitta det då. Jag kanske inte kunde ta till mig det. Kanske kunde inte sommaren 2004 ta till sig Gyllenetider, inte alls så som 1996 och 2013. Kanske handlade det aldrig om dem, kanske var det bara jag. Kanske jag borde ägna mig åt at leta fel med sommaren 2004. Eller jag kanske borde resa mig upp och gå ut i sommaren 2014 och leta reda på en kassör och en sekreterare.


Inga kommentarer: