tisdag 23 september 2014

Att citera Ulf Lundell i slutet bara en sådan sak

Det ligger som en hinna av frost över gräs och kärleksört då jag vaknar. Jag hinner inte sätta mig vid datorn förrän Penny jamar och vill ha sällskap. Tre minuter senare har Penny rymt och springer runt  hela huset och jamar. Tuff och jag sätter oss vid datorn medan Penny leker och Gruff tittar nyfiket på från avstånd.

Den som påstår att man ”inte blir lyckligare av pengar” har inte sett mitt saldo. Just nu skulle jag bli väldigt lycklig av pengar, ett par tusenlappar just nu skulle kännas som total lycka.

Etanolkaminen är underbar, men den slukar spisbränsle. Den är inte direkt billig i drift. En liter räcker till två, tre tillfällen. Jag skulle gissa på att en liter spisbränsle kanske ger yra, fem timmars brasa så att säga.  Dyrt men mysigt.  I dag är en dag då man går runt i mjukisbyxor och med fliströja. Ljudboken är ett fantastisk sällskap.  Den första antydan till höstförkylning gör sig påmind och honungsvatten är det bästa botemedlet.                                

Ändå, efter dagar av grubblande känns det som om jag kommit fram till ett beslut. Det krävdes att jag försökte minnas vad det egentligen handla o. Det är ganska lätt att säga ”nej” desto svårare att svara ”ja.” ändå är det precis det som jag har kommit fram till, jag kommer säga ”ja” och jag kommer argumentera för ett ”ja.” Det känns rätt.  Det krävs inte ett ”ja” men ett ”ja” skulle underlätta betydligt.

Dagen har jag för övrigt spenderat med att gosa med katter, plockat hemma,  och suttit och stirrat på diagram i över en timmes tid. I över en timme satt jag där med Gruff och stirra på skärmen och försökte hitta något tecken, en ledtråd eller en tanke.  I dagar har jag funderat på om jag ska säga ”ja” eller nej.” Under tiden som jag gått och plockat har jag bara funderat och i sanningens namn fokuserat på ett ”nej.” då jag började tänka ”ja” blev det desto enklare. Spännande insikt. Nu känns det som jag kan njuta av en kväll med twitter och få gå upp i tv-utbudet. Gissa om jag ser fram emot det.                             

Låt mig citera en strof ur Ulf Lundells tex ”på fri fot” avslutningsvis. ” Bättre skrika ett Ja! än att viska ett nej.”               


Inga kommentarer: