torsdag 25 september 2014

Storebror ser dig

Så sent som i går kom ämnet upp på tv-nyheterna. Myndigheter som hade begärt ut uppgifter om människor som använder facebook. Känslorna var väl inte direkt upprörda. Jag tror inte att gemene man blir upprörd längre. Och det borde inte gemene man bli heller. Jag ska göra allt som står i min makt för att undvika all form av politik i detta inlägg. Jag lovar.

”Storebror ser oss” och man får det att framstå som om ”storebror ”smyger runt. Så har det säkert varit då man avlyssnade folk, och det förekommer säkert fortfarande att det smygs runt. Men det är ganska svårt för ”storebror” att inte se oss då vi hoppar runt och viftar med armarna framför ”storebrors” nylle. 

Jag är en av dem som hoppar runt mest av alla. Mitt instagramkonto visar vad jag gör, min blogg och mitt twittrande talar om vad jag tycker och tänker och Facebook visar vilka jag umgås med och vilken relation jag har till de olika personerna. Dessutom kan man se vad jag handlar, för det är jag väldigt noga med att tala om i min senaste facebooksuppdatering. ”Storebror ser mig”, storebror har inte en chans att undkomma mig även om ”storebror” blundar så mycket som han bara kan.

Jag kräver att ni ”gillar” och att ni delar. Jag kräver att den nya appen har så mycket data som möjligt. Appen ska kunna tala om vad klockan är, var jag befinner mig, och helst ska den kunna ge mig en chans att tala om med vem jag gör vad och jag kräver att all information som appen tvingas tugga i sig sedan går att dela med enkelhet på instagram, twitter och facebook. Klarar inte appen det, då är det inte en app för mig. Runkeeper, Instawether är några exempel på dessa appar.

Många fruktar ”storebror” vilket i och för sig inte är obefogat. Jag funderar mer på vad händer då dina grannar ”leker storebror.” Ingen människa är längre anonym. Säpo, skattemyndigheter, arbetsgivare skulle kunna kolla oss. Men att grannarna vet allt känns ju mindre lockande. Värst är naturligtvis det att inbrottstjuvarna bara behöver ha en smartphone, de behöver inte springa runt och kolla om man tagit in posten. Leta upp villaägaren på facebook, kolla senaste statusuppdateringen, kolla vad villaägaren gjort på instagram och så är det klappat och klart. Hela familjen har tagit en weekend i London. Dessutom åkte familjen på weekendsemester med deras bästa vänner som bor på andra sidan stan. Om man nu kollar instagramkontot så vet man att familjen har tre platt-tv, fyra mobiler och dessutom lite guld som frun brukar bära vid ett par tillfällen per år. Tjuvarna kan ju få smyckena värderade och hitta köpare innan de ens gjort brytet. Nej ”storebror” är inte fiende nummer ett.

Som saker och ting nu utvecklats börjar det kännas som vi gått från anonymitet på nätet till att skapa ett nytt digitalt ”bysamhälle.” ”Alla känner alla” och inget är längre en hemlighet. Då något illdåd inträffar så vet man snart både vem offret är och vem gärningsmannen är. Det komplexa är totalt, anonymiteten går att skapa för den som vill på bara en kväll. En ny fejkad identitet har snart skapats. Sen tar det inte så lång stund att se genom masken. Men paradoxalen är att alla vet allt om dig. Och det är användaren själv som aktivt skapar den situationen. Det har inget med storebror att göra. 

Jag fruktar inte ”storebror” och jag fruktar inte underättelsetjänster. Jag ser däremot viss problematik kring att vi gör det väldigt enkelt för inbrottstjuvar. Jag ser en viss problematik med att vi återinför ”bysamhället.” Jag ser ett stort problem med industrispionage, men det har ju inget att göra med hur vi vanliga människor använder nätet. Men det där med att ”storebror ser dig” tycker jag är lite tramsigt just därför att vi springer runt och viftar med armarna i luften framför ”storebrors ”näsa. Det är vi själva som frivilligt och med glädje ger ”storebror” informationen och vi är nog ganska medvetna om fördelar och nackdelar som den nya tekniken för med sig. Vi har gjort ett eget val.


Där finns även lösningen, det egna valet. Om vi inte gillar det är det bara att dra ur sladden. Jag tror det är lite överdrivet det där med att allt sparas för alltid. Nej allt sparas för alltid, men vem bryr sig? Vi är så inne i att kräva det senaste. Det som vi gjorde för två år sen må ha varit korkat men det är ”old news.”Och vad än du har gjort så kan du ge dig fan på att troligtvis har både din granne och din chef gjort minst lika dumma grejer. Och om grannen eller chefen jiddrar kan man ju alltid googla vederbörande och ge tillbaks med samma mynt eller?


Inga kommentarer: