lördag 27 september 2014

Ett kvarts sekel sedan

Året 1989 vars betydelse jag aldrig kommer förstå. Jag försöker lägga fokus på 1990 och fram till 2001. Ändå så har jag en känsla av att 1989 var minst lika viktig. Det var det året som jag började läsa böcker frivilligt. Jag lånade "femböckerna" och böckerna om "Holmes". Jag övergav helt enkelt "agent X9" och "Tintin" för böckernas värld. 989 kom Roxettes singel ”the look.” den singeln var inkörsporten till min orubbliga kärlek till pop i allmänhet och Gessle i synnerhet. I morse intervjuade de Gessle och det var så jag kom att tänka på det. Alice Coopers ”trash”, Madonna ”like a prayer” är andra exempel. Man skulle kunna säga att musiken och då först och främst popmusiken flyttade in i mitt liv just detta år. Jag började skapa mig en bild av vad jag gillade, jag fick en uppfattning om vilken musik jag ville ha och vilken jag helt undvek. Musiken blev en del av min identitet.

Jag slog över till kunskapskanalen där man sänder live från bokmässan. Samtal kring östblockets fall togs upp. Berlinmuren som faller 9 november och Rumäniens diktator som möter sin död på juldagen 1989. Tre år tidigare hade man skjutit Olof Palme och omvärlden gläntade på dörren till min barndom. Man kan säga att den 9 november 1989 sparkade omvärlden in dörren till min barndom och två år senare, i augusti 1991 då Jeltsin stod på tanksen och gormade var omvärlden en del av min vardag. 


Sommaren innan Berlinmurens fall hade massakern på himmelska fridens torg ägt rum. Det enda jag minns är killen som står framför stridsvagnen. Jag minns inte just massaker. Det har jag förstått senare. Men från nyhetssändningarna i juni 1989 minns jag bara killen framför stridsvagnen. Däremot minns jag mer av Östblockets fall. En värld förändrades faktiskt som jag upplevde det. Mindre än ett år efter Berlinmurens fall hade Saddam Hussein attackerat Kuwait. Berlinmuren faller, och Saddam Hussein ger sig på Kuwait och sen drar ”operation ökenstorm ” igång. USA i regelrätt krig i arabvärlden, de hade haft ett finger med i det mesta som hänt i arabvärlden, men regelrätt krig var en annan sak samtidigt som Sovjet föll. Reagan och Gorbatjovs eror skulle bytas mot Jeltsin och Clintons. Kanske var det just detta år som var startskottet, det var då allt tog form, fick sin början i det som skulle bli ett identitetsbyggande för min del. Det påmindes jag om i morse då jag såg Gessle på nyhetsmorgon. 


Inga kommentarer: