lördag 13 september 2014

en politisk rörelse

Jag är medlem i ett politiskt parti. Jag undrar hur det kommer sig. Är det en dröm som föddes 1994, ett val till riksdagen, ett val om hur vida vi skulle bli medlemmar i EU och ett faktum som gjorde gällande att statsminister Ingvar Carlsson skulle avgå. En tid då främlingsfientligheten marscherade fram över gator och torg. Är det därför som jag är medlem i ett parti. Är orsaken att det föddes en längtan då som nu bringat frukt?

Kanske handlar det om att jag vill samla vuxenpoäng. I den fas av livet där jag nu befinner mig så kanske tanken på att vara fritidspolitiker inte alls känns så främmande.


Eller handlar det om att jag helt plötsligt vill påverka. Att jag tröttnat på att sitta i passagerarsätet. Kan det handla om att jag är trött på att bara klaga i det tysta. Det kan vara så att jag mer eller mindre bara kastade mig utför stupet. Så kan det också vara. Men en sak är då säker, jag blir alltid lika förvånad då partiet skickar sms eller brev till mig 20 år efter att taken för första gången föddes inom mig.


Inga kommentarer: