onsdag 24 september 2014

nej det var inte bättre förr (text-tv 40 år?)

Metallrester från utbrunna värmeljus samlas på hög. Det är kyligt och rått och jag sitter med mitt kaffe och stirrar åter på en skärm. En känsla som jag inte har grund för sprider sig inom mig och växer sig allt starkare i takt med at jag öppnar det ena dokumentet efter det andra. Tabeller staplas på varandra för att bygga upp en solid grund för de beslut som tas. Ändå känns det som om det är en studie i detaljer och frågan är om en del saker som lyfts behöver studeras under en lupp. Ändå saknar jag kött på bena. Jag förstår inte språket eller det som står skrivet mellan raderna.

Detta är en av mina semesterdagar. Det är så här jag spenderar semestern uppenbarligen. Dagen har flutit på i tystnad. Jag hörde för några dagar sedan att text-tv fyllde 40 år, min barndoms internet. Det gick så långt att man till och med spelade bingo via text-tv en period. Text-tv är inget att skratta åt, det var där det ”senaste” poppade upp som flash, idrottsresultat, nyheter som tillexempel en väpnad konflikt som blossat upp och så vidare. Text-tv refererade man till vid samtal olika sammankomster som tillexempel födelsedagar.  I dag kan vem som helst göra ett filmklipp och få spridning på det. En olycka på en ödslig vägsträcka i Norrlands inland som en förbipasserande råkar filma kan alla se oavsett var på jorden du befinner dig. Det handlar bara om att klippet ska synas och att publiken ska söka upp just det klippet. Producent och konsument ska finna varandra, genom att synas och söka. Text-v och dess storhetstid kan i dag vara svårt att få grepp om, även om det var genialt. Text-tv var ett lika starkt säljargument som tex 3D-ready är i dag.

Så sent som för tjugo år sedan var text-tv något som användes flitigt. Jag skulle inte bli förvånad om tex-tv var relativt användbart för tio år sedan med, då Gudrun och Tsunamin plågade den svenska själen. Det där med att lägga upp rörliga klipp på youtube är ju inte så gammalt, och det att ha bambuser eller rörlig bild via instagram är faktiskt bara något som funnits i ett par år. I minst tjugo år var text-tv något väldigt stort, i tjugo år och mer där till. Kommer instagram och Facebook fira 40-årsjubileum? Nej allt var inte bättre förr, men nog är text-tv väl värd en hyllning.



En annan sak som förresten har blivit bättre med ny teknik är det där med foto. I dag har alla bilder på facebook och instagram. Man behöver bara trycka gilla lite plikttroget, i värsta fall tvingas man dela någon bild på fasters nya barnbarn förlossning men sen är det lugnt. Runt 1981 var man tvungen att gå igenom hela album med bilder medan hen pratade och bläddrade. Man fick inte vidröra fotona. Somliga hade diabilder och projektor. Det var inte roligare direkt. Nu kan man scrolla, trycka till med tummen på bilden och i samma stund som man tryckt till på bilden har man gjort ett ”gilla”, fan det gillar jag. Nej allt var verkligen inte bättre förr, det är riktigt skönt att slippa fotoalbum och diabilderna.


Inga kommentarer: