söndag 7 september 2014

herrens år 1989

Jag har goda skäl att tro att året var 1989. Att det var just våren, möjligen vårvintern 1989 som mina föräldrar skaffade sig den första microvågsugnen. Jag minns att vi var en av de första som hade det. Vi hade dock ingen video vid den tidpunkten. Familjens första video kom betydligt senare..


Mikrovågsugn. Man skulle ha ”speciella” grytor, bestick och så vidare. Det var som om det var något magiskt med det. Relativt ny var även cd-spelaren som var mans egendom. Just den sommaren skulle ”tid för hämnd” gå upp på biograferna och Alice Coopers skiva ”trash” skulle skaka om min enkla lila värld ute på landsbygden. Jag skulle se hela verkligheten i formatet ”årskrönika” i slutet av året. 1989 var lite av ett backens krön, från och med då väntade mig en nerförsbacke i medvind, relativt sätt. Kanske microvågsugnen var ett tecken i skyn som jag förmådde mig att uppfatta. Micron kunde användas för att poppa popcorn, smälta blockchokld som sen kunde blandas med smält smör, socker och lite mjöl och utgöra grunden för lördagsgodiset under herrens år 1989.


Inga kommentarer: