måndag 18 augusti 2014

En underbar bok

Ninni Schulman författarinna till boken " Flickan med snö i håret" är underbar. Det känns som om en gammal klassisk deckare har parat sig med en supermodern. Ett klassiskt mord i en liten stad. Det här känns som om den skiljer sig från mängden. Huvudpersonerna har inte stora dramat, poliserna lider inte av alkoholmissbruk och vardagsproblemen är trovärdiga och tar inte över berättelsen. Det är verkligen en bok jag som jag fastnade för direkt. " Flickan med snö i håret" är den första boken av tre.

Det där med att ha en bok som man knappt kan lägga ifrån sig är en guldkant i tillvaron. Jag tror att vi i land glömmer det i vårt samhälle. Som jag fått för mig läser ungarna knappt några romaner på gymnasiet. Det känns sorgligt om det är så för det är en lycka de går miste om. En bok är alltid en bok och tiden med ens bok är lyx. Jag kan längta efter boken. Det jag skriver om tror jag de flesta som brukar läsa böcker känner igen sig i. 

" Flickan med snö i håret" är en av de böcker som bara rinner på. Det går av sug självt. Jag rusar liksom igenom boken. Den har något extra, något som gör att den skiljer sig från mängden, men jag kan inte ta på det, jag kan inte sätta fingret på vad det är med deckaren som utspelar sig i norra Värmland. Den bara fångar mig på ett sätt som bara en riktigt bra bok kan göra.

Foto SEC 



Inga kommentarer: