måndag 25 augusti 2014

Hank råder bot på det mesta

Att få gå omkring i timmar med en skjorta ut och in kan ha sin charm. Då man kommer på sig själv med att ha vänt skjortan in och ut inser man ett par saker. Första insikten, man var inte med på banan då man klädde sig. Det kan ha att göra med att man var trött, eller att man aldrig tände lampan då man klev upp vid 05.27. Märkligt att jag ändå kommer ihåg vad klockan visade. Insikt nummer två är at man haft en ganska bra dag och att man inte varit utanför dörren. Insikt nummer tre, intaget av kaffe en dag som denna kan aldrig bli för högt en dag som denna.  Jag är en människa som finner balansen i tillvaron genom att dosera ”på en höft dosera.”

Jag har suttit och försökt fatta mig på det där med försäkringar, och jag kan ju säga så här att jag blev just inte så mycket klokare av det. Det företag som jag hade alla mina försäkringar hos från början ansåg jag vara ett mindre lyckat val. Det nya alternativet verkade ju lovande från början men nu kan man ju börja undra.. Jag ville bara förlänga min befintliga försäkring, och jag tror jag lyckades med det, jag hoppas att de skickar räkningen. På något sätt måste jag ha blivit blåst. Ändå kändes de efteråt som jag gick segrande ur detta, åtminstone för stunden, men jag måste ha blivit blåst, inte fan går väl en kund segrande ur ett avtal med ett försäkringsbolag. Jag är övertygad o att baksmällan drabbar mig lågt innan februaris sol. Fast det är möjligt att jag inte ens märker det eftersom allt dras via autogiro. De kommer kunna blåsa mig i år framöver. Det känns helt ologiskt at jag faktiskt skulle ha gjort en bra deal.

Då livet känns lite mer ologiskt än vanligt då är ”Hank Moody” lösningen. Nu ska vi minnas att jag uppenbarligen går med skjortan ut och in en halv dag, så det krävs en del för att mitt liv ska kännas ologiskt. Ett samtal med försäkringsbolaget lyckades förvisso men ändå. ”Hank Moody” är alltid det räta botemedlet. Då man ser ”Califonication” får man en helt annan syn på livet. Det blir andra perspektiv. Det visar sig vid en snabb googling att det finns sju säsonger, det kan vara en tröst i fall om mitt liv plötsligt skulle kännas ologiskt. David Duchovny dök upp i ”Twin Peaks” och ”arkiv X” och på något sätt påminner ”Califonication ” mig om drömmar och livets alla tänkbara små faror på en och samma gång. Men som sagt det är mängden kaffe som man får i sig under en förmiddag som avgör hur vida man lyckas uppnå balans i ens vardag eller ej.

 

Inga kommentarer: