söndag 17 augusti 2014

Varför inte glas liksom?

Då hösten är på väg känns det som om behovet av att göra det lite mysigt hemma är enormt. Problemet är att jag måste skaffa det mesta nytt. Krukväxter, belysning, textil är några av de gigantiska områden som jag måste ta tag i. Problemet är att jag har inte en aning om vad jag vill ha. Jag borde naturligtvis besöka butiker, hämta inspiration och gå hem och göra en plan. Jag borde surfa runt lite för att bilda mig en uppfattning om vad som gäller hösten 14. Ändå sätter jag all min tillit till att tv och människor i min omgivning kommer upplysa mig. Fast jag borde verkligen ta ett varv på stan och se mig omkring, se vad som finns. Ändå känner jag ett visst motstånd till det, det är jag den första att medge. 

Fast motståndet kanske består i att jag redan bestämt mig. Jag tänker glas. Jag har nog tänkt glas ganska så länge att döma av att det står glas både högt och lågt i bostaden. Jag tänker glas som skiftar från mörka murriga färger i september för att sedan övergå till iskalla och klara nyanser efter nyåret och sedan avslutas med varma färger i april.

Jag tänker funktion, design och prydnad. Ljuslyktor, hållare för hushållspapper och små skulpturer som prydnader. Jag tänker mönstrat och färgat glas, glas med struktur och glas i olika tjocklekar. Jag tänker gå all in på glas.    

Mitt enda tvivel är just det faktumet att jag redan har samlat på mig en del i glas, frågan är hur ”nytt” mitt tänk är. Men att gå all in på det har jag aldrig gjort. Det har bara smugit sig in glas i min hemmiljö. Det har aldrig varit ett beslut, snarare ett resultat av att jag inte kunnat motstå enstaka glasprylar. Jag har tänt tanken på att ha mer glas, men jag har aldrig låtit tanke bli handling. Varför inte glas?

Foto SEC

Inga kommentarer: