söndag 10 augusti 2014

Varma sensomrar

Det är inte första gången som augusti är en varm sommarmånad. Som jag minns det var augusti varm både 1996 och 1997. Det har säkert skett senare med, somrar som 2001 och 2002 gick inte av för hackor om man säger så. 
Sensomrarna 1996 och 1997 spenderade jag i skolbänken, från hösten 1996 var det Komvux som gällde. Dåvarande regering hade bland annat lanserat ”kunskapslyftet” vilket fick Komvux att växa. Jag kommer inte glömma dessa år. Augusti 1996 var fläktsystemets effekter omärkbart i undervisningssalarna. Jag minns tjejerna som kom i korta kjolar och små toppar långt in i september. 

Augusti 1997 badade jag och en av mina bästa vänner på hans födelsedag vilket var i slutet av augusti, temperaturen i vattnet var fortfarande fullt acceptabel. Nog har augusti varit varmt tidigare år med. Augusti 1997 innebar en del turer med cykel. Det fanns goda skäl för de där cykelturerna. Backe upp och backe ner, bokstavligen talat. Från en liten by till en annan liten by. 

Jag minns hur jag cyklade i T-shirt och jag hade kopierat ”the world according to Gessle” så jag hade den som kassett. Jag hade nämligen köpt mig en freestyle. De fanns fortfarande kvar på marknaden 1997. Sanningen var den att en bärbar CD var förvisso inte relativt billig 1997 men de hade en förmåga att sluka batterier och ”hacka” då man rörde sig. 

Augusti och september 1997 hade jag skägg, ett skägg som jag då tyckte var coolt, i dag skulle det skägget få mig att bli stämplad som taliban. Det var ett ovårdat skägg som jag hade odlat sen maj 1997. Jo då augusti var varmt 1997, det var ju den hösten som Diana omkom i en bilolycka i Paris. Minns ni? Jag minns den hösten.

2001 fick värmen min dator att smälta. Lödningarna på modekortet var en silverfärgad sörja. 2001 är en sensommar jag och få med mig kommer att glömma. Dagarna före 11september befann jag mig på Långholmen och avnjöt en kräftskiva. Resan dit med tunnelbana var obeskrivligt svettig, bokstavligen talat. Sommaren 2002 minns jag för att fick kontakt med en miljöpartist. Bara det var ju ganska spännande för en person som mig. Få kontakt med en riktig miljöpartist ett valår, ett valår där miljöpartiet höll på att fälla regeringen Persson. Jag minns slutet av augusti och början av september 2002 för ett födelsedagsfirande som blev ganska vilt. Festligheterna ägde rum utomhus. Det blev ett minnesvärt firande vid vattnet. 

Augusti 1996. Gymnasiet var historia, det var dags för botgöring efter gymnasiet. Det innebar att läsa upp betygen. Det första året på gymnasiet hade det inte riktigt sjunkit in i mitt medvetande att man ”bara fick en chans” vilket innebar att man kanske bara läste en kurs en termin. Hösten 1996 var det dags att betala igen för en slö gymnasieperiod. Värmen var fruktansvärd den sensommaren.

Då jag började på Komvux 1996 var de flesta av eleverna ”40+” och jag kände mig ganska bortkommen. Jag hade inga pengar så jag kunde inte handla på cafeterian på Komvux och jag förstod inte att man fick ta med sig sina smörgåsar in på cafeterian för en halva läsåret gått. Det resulterade i att jag gömde mig i en korridor och åt mina smörgåsar. Alla andra var så stora och vuxna och jag kände mig som en elev som precis började första klass. Det var en helt ny värld för mig.   Det var inte helt enkelt att som 19-åring försöka skaffa nya kompisar hos ett gäng vuxna runt fyrtio. Vad hade jag gemensamt med dem? De hade ju levt ett helt liv redan. Samtidigt som allt kändes så skrämmande kändes det samtidigt spännande. Jag kände en nyfikenhet.

Jag minns den där dagen i augustis slut då jag fick min första två kompisar. Eller jag fick kontakt med de två som skulle bli mina första kompisar på Komvux. Den ena kvinnan var 42, hon var liten, smal och stod och rökte. Hennes ögon strålade liv. Den andra kvinnan var en kurvig kvinna med mörkt hår, solglasögon, kort snäv kjol och högklackat. Hon kom gående med snabba steg över gården på väg mot lektionssalen. I handen hade hon en portfölj med kombinationslås. Hon stannade till bredvid mig och den andra kvinnan och tände en cigarett. Vi rökte tillsammans alla tre. Jag minns hur kvinnan med det mörka håret behöll solglasögonen på och hur hon viftade med handen för att jaga undan getingarna. Kjolen var ljust grön. Jag minns det mötet och jag minns hur hon med solglasögon kämpade mot getingar. De där två kvinnorna var passet in i vuxenvärlden, och resan började just där och då när vi tog vår första cigarett ihop. Just därför minns jag att sommaren 1996 var fruktansvärt varm.
Jag minns alla de där sensomrarna och höstarna 1996,1997 och 2001 och 2002. Jag minns de på grund av värmen,det är händelserna jag minns. Jag minns att det var varmt då alla de där händelserna inträffade. Men på grund av allt de sensomrarna bjöd på minns jag att det mesta utspelade under ganska varma perioder. Nog kan augusti och september vara både varma och händelserika. augusti och september betyder sällan eller aldrig slutet på någonting för mig, det betyder allt som oftast början.




Inga kommentarer: