tisdag 19 augusti 2014

Ett minne av grönt

Morgonen inleddes som sig bör, jag gick igenom ”läget” på nätauktionerna. Allt känns grönt. Allt jag gillar och hittar nu för tiden tycks vara grönt, och det är rätt snygga gröna färger. Grönt och blått. Jag har nog aldrig tänkt grönt. Grönt känns väldigt främmande och näst intill förbjudet. Grönt har alltid fallit i glömska. Det finns en del pjäser som är helt fantastiska.

Jag kommer på mig själv med att försöka tränga in det gröna i mitt annars så nötbruna och gulbeiga hem. Jag funderar på om det är objekten eller nyansen grönt som jag prompt försöker få in. för varje förmäl som jag scrollar förbi noterar jag fraktkostnaderna som jag tycker är horribla. Det kanske skulle löna sig att bege sig till "second hand" just därför att fraktkostnaden är så hög. När priset på varan motsvarar 20% av bara frakten känns det helt horribelt. då får man tyvärr överväga att överge handlandet online. 

Lika fullt, hur får jag in grönt i mitt hem? Jag kanske måste vänja mig vid färgen grönt. Grönt har egentligen aldrig funnits där i mitt liv om man nu bortser från min tidig uppväxt. mina föräldrar inredde en del i grönt, plastmattan på golvet, tapeter, lampor, textiler. mörka gröna saftiga nyanser. jag vill minnas att till och med min spjälsäng var grön. Rullgardinen var grön. Jag hade en grön gurka på hjul som man kunde åka på, vilket var en av mina favoritleksaker. Men efter att jag lämnade det ”första" rummet som jag hade vilket skedde runt fyra års ålder har grönt inte varit ett lika tydligt inslag i mitt liv.

Jag har länge levt i tron att rött varit min grej. Men jag insåg för snart tio år sen att det troligtvis var blått. Gult har fått allt mer utrymme med de sista åren. men Gröt? metall, konstsmide, glas, svart, japp allt detta har jag tagit med mig genom livet, och kanske är det en konsekvens av att ha varit tonåring under 1990-talet. Jag kan inte minnas att grönt var direkt överrepresenterat i det som trendade på 1990-talet.

Vad gifter sig bra med grönt? är grönt en färg som mår bäst av en vit, grå, eller svart bakgrund eller ett fönster som bakgrund. Eller är det så att grönt är bakgrunden och allt annat får anpassa sig efter det gröna? är grönt en stark färg, en dominant färg som vägrar kuvas, en färg som vill ta över och dominera? Jag måste verkligen jobba på min relation till grönt.

Foto SEC

Inga kommentarer: